Klättra med barn på Simonsberget

Jag och min bror tänkte ta med oss mina barn till Simonsberget må/ti och tälta och "leka" lite under ordnade former. Vi har med oss selar till barnen (och givetvis våra egna) och komplett klätterutrustning för både ankarbyggen kilsäkring etc. Tänkte att barnen som knappt klättrat skulle få känna på hur det är på väldigt låg nivå. Vad gäller säkerheten är jag inte orolig, jag och min bror har gått igenom allt hur vi hela tiden har barnen säkrade osv. Jag är mer sugen på input vad ni tror är lagom nivå på leder för att få lite äventyr för två ovana barn. De är sex och tio år gamla. Jag funderar på om 3A-3B är en lagom inledning, och så t ex köra Köksleden och Svärfar i flera korta repor.

All input och råd när det gäller att klättra med barn mottages tacksamt! Liksom förslag på leder och nivå på Simonsberget.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hemma igen efter ett fantastiskt dygn vid Simonsberget där vi var ensamma med undantag för några enstaka dagsvandrare. Ska försöka få ihop en längre rapport på bloggen, men sammanfattningsvis kändes Svärfar lite för luftig för de ovana barnen, och vårt magnum opus på resan blev istället Blockrännan (3B) i tre repor. Mycket roligt och spännande för de små, där de fick vara med om hela processen med multipitch.

Jag har inte lyckats förstå topon. Men var ligger svärfar leden? Är den på vänster eller höger kanten av Klippan?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips