Klätterolycka vid Övik?

Läste en notis om att 3 personer skadats vid en
klätterolycka i går (lördag 6/7) utanför Örnsköldsvik.

Någon som vet vad som hände?

/ Lennart

Vet inga detaljer, men enligt text-tv så hade ett firningsankare i form av ett träd lossnat. Verkade lite skumt att tre pers firade samtidigt, men man vet ju aldrig hur media tolkar uppgifter.
/HN

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kan det inte ha varit så att två satt vid en standplats och en firade?

Det skulle förklara att en var lindrigare skadad och två allvarligare.

//Gustaf

Ett cenario...

En gisning på hur det kan ha gått till:

Den första klättraren firar ner sig och kopplar ur.
De två andra klättrarna firar simultant och dubblar därmed belstningen på firningsankaret (trädet) som ger sig. Den första klättraren träffas av träd/klättrare som faller.

Jag är personligen notoriskt skeptisk mot träd som standplats/ankare om dom inte är kraftiga och friska. Tyvärr är det väll inte första gången en olycka sker vid firning från träd.

Ubbe

Ang. träd

Jag brukar fira från och säkra i träd, så länge de är levande och tillräckligt stora. Vad är då tillräckligt stort? Svårt att säga, men ett friskt träd med bra rötter och som är ca 15-20 cm i diameter känns helt solitt. Även smalare träd tror jag duger bra, men det är svårt att säga några mått. Träd är nog startkare än man tror.

Det som låter märkligt är att några av personerna blev skadade av det fallande trädet. Om trädet var så litet så att det gav vika för två personers tyngd så borde det inte skada någon närmvärt. Det kan ju ha varit ett gammalt och dött träd, vilket låter rimligare.

Det är ju inte första gången en olycka händer där träd ger vika. Var det inte en firningsolycka i Utby för ett antal år sedan där en en vek sig och en person ramlade och dog?

Träd som ankare

Träd som ankare är bra rent tekniskt sett. Det finns ju inget enklare än att bara lägga en slinga runt och bara fira.
Vad man bör tänka på är att rotsystemet på ett träd som växer på en klippa ofta är väldigt grunda, därför säkrar jag alltid mot minst en annan säkringspunkt om jag använder ett träd som en punkt.
Exempel på annan pukt kan vara en kamkil, borrbult eller varför inte ytterligare ett träd, en bit bort.

Så vitt jag vet och vad som tycks stämma med olika tidningsartiklar så firade en person ned sig samtidigt som de andra två säkrade sig i trädet (ofta säkrar man ju innan en firning för att inte av misstag ramla över kanten). När sedan trädet lossnade åkte de två personerna som var säkrade i trädet med.

Re: Träd som ankare

Själv skulle jag aldrig säkra i enbart ett träd, man vet aldrig hur det står till med rotsystemet hur friskt trädet än må vara. Befann mig i en skog under en storm vid ett tillfälle och blev vittne till hur 15-20 m höga tallar och granar tamp i backen.

Extra säkring

Om man säkrar i en tall som är så stor att den kan klämma någon under sig och förstärker med extra kilar, då måste kilarna sitta jävligt bra. Ska det vara någon mening med kilarna så ska de ju hålla för trädet också, eller?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips