Klättermusen Allsvinn vs Ratatosk

Hej, jag har kollat runt på olika dagturssäckar i storleken 30L och fastnat för Klättermusen Allsvinn och Ratatosk.
Har lite svårt att bestämma mig och undrar om någon har några erfarenheter av dessa säckar?
Hur bra fungerar Butterfly Bridge och är det värt att bara välja Allsvinn utifrån den aspekten?

Beror på användningsområde

Har erfarenhet av de större ryggsäckarna, Gungner och Arvaker. Gungner med liknande bärsystem som Ratatosk och Arvaker med Butterfly Bridge.
Jag tycker Butterfly Bridge systemet är väldigt bekvämt särskilt om du ska iväg på längre dagsturer och har några kilon i säcken.
Ska du däremot använda ryggsäcken även till vardags, kanske pendla med till jobbet och liknande så tycker jag Gungner/Ratatosk avskalade bärsystem har sina fördelar. Det är mindre som kan fastna om man har ryggsäcken på tåg, buss, flyg m.m. Den är inte obekväm men jämfört med med Butterfly bridge systemets utskurna axelremmar så blir det en annan bärkomfort!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har erfarenhet av de större ryggsäckarna, Gungner och Arvaker. Gungner med liknande bärsystem som Ratatosk och Arvaker med Butterfly Bridge.
Jag tycker Butterfly Bridge systemet är väldigt bekvämt särskilt om du ska iväg på längre dagsturer och har några kilon i säcken.
Ska du däremot använda ryggsäcken även till vardags, kanske pendla med till jobbet och liknande så tycker jag Gungner/Ratatosk avskalade bärsystem har sina fördelar. Det är mindre som kan fastna om man har ryggsäcken på tåg, buss, flyg m.m. Den är inte obekväm men jämfört med med Butterfly bridge systemets utskurna axelremmar så blir det en annan bärkomfort!

Vilken storlek har du på Gungner? 40L säcken verkar intressant, har dock ännu inte haft möjligheten att klämma på den

Jag har ingen erfarenhet av dom uppräknade säckarna men däremot av en större säck med butterfly bridge och jag tycker att dom axelremmarna är helt underbara.

Det blev en KM Gungner 50L, riktigt nöjd hittills. Går enkelt att komprimera till en mindre dagsturssäck genom rullstängningen och ska köpa till sidofickor för att kunna ha som en veckosäck när det behövs mer utrymme.
Relativt tung men sitter riktigt bra

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips