Kläder på Mont Blanc

Hur varma kläder behöver man egentligen på Mont Blanc. Nästan alla sidor jag läser på så skriver de "skaljacka"... jaha, det ordet säger absolut ingenting! Varit runt i ett dussin butiker och kollat på skaljackor och vissa är rejält fodrade medan andra är ett par millimeter tunna.

Just nu har jag:
ProTouch funktions t-shirt
Underställ (Förnärvarande McKinley Exodus men kanske uppdateras till ett av ull istället)
Tröja i Polartec® Classic 100 Micro från Marmot
Softshell-jacka
(Totalt 4 lager)

Så hur tjock skaljacka behöver man? Sett bilder från Gouter Hut där folk promenerar runt i kortärmat liksom.

Eftersom fodrade skaljackor verkar vara så satans jäkla dyra (3500kr och uppåt de jag kollat på) så funderar jag på att istället köpa en dunjacka 700+ och sedan köra regnställ utanpå om det skulle blåsa för jävligt. Tror ni som varit uppe på toppen att det skulle räcka?

Mont blanc

Jag var där i augusti och då räckte det bra med tshirt, fleecetröja och ofodrad skaljacka, dock hade jag kassa vantar och det var inte så bra.

När ska du vara där?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Temperaturen på hög höjd varierar. På Mt Blanc blåser det dock varje dag, då det geografiskt ligger som det gör, så det måste du skydda dig mot. Skalprincipen funkar bäst. Underställ, mellanlager, eventuellt extra lager, skallager och sen förstärkningsplagg (lätt dunjacka). Då kan du reglera allt efter temperatur och intensitet. Fodrade skaljackor här för övrigt inte hemma i naturen.

Jag skall vara där i början av juli. Men det verkar ju nästan som man inte ens behöver dunjackan då? Blir det för kallt får man väl krypa in i sin sovsäck när man slagit läger.

Jag skall vara där i början av juli. Men det verkar ju nästan som man inte ens behöver dunjackan då? Blir det för kallt får man väl krypa in i sin sovsäck när man slagit läger.

Nu är jag ingen expert men det var skönt att ha dunjackan när det blåste nästan orkanbyar ovanför Goutier kammen när jag var där förra sommaren. Har du tur med vädret så klarar du dig säkert utan.

Jag skulle absolut rekommendera en bra skaljacka. Syftet med den är alltså inte att värma, i den bemärkelsen att den behöver vara fodrad, utan den ska skydda en mot väta och vind. En bra skaljacka har du glädje av i alla friluftssammanhang.

Dunjacka är ett riktigt värmeplagg, dvs. något man använder när man inte arbetar (rör på sig), t.ex. när man är stillasittande i tältet eller i lägret. Jag tog inte med mig min dunjacka i packningen på toppdagen till Mt Blanc, pga. vikten och att man inte är orörlig under någon längre period. Värmetemperaturen reglerar man ju enklast genom antalet mellanlager.

Mvh /Joel

Det blev en Didrikson 1913 D Commuter Usx Jkt för de reade ut dem för 400:- just nu (ordinare 1195 kr)

630895_-Didriksons-Commuter-Usx-Jkt_l.jpg

Känns hyfsad varm och skall enligt information vara av principen waterproof - breathable - windproof microtech. Så skall väl förhoppningsvis fungera bra. Om inte så har jag fått mig en bra vinterjacka.

Fick med en Stuf Helmet i exakt samma färg (brun, bilden ovan är från deras hemsida) som jackan också för 300 kr (ordinare 799 enligt expediten men saknades helt prislapp på den, kände dock 300 borde vara billigt med tanke på de andra hjälmar jag kollat på).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips