Kläder mm, surfski

Hej, jag ska köpa mig en surfski och surfar runt lite efter lämpliga kläder. Har paddlat innan men har då inte haft några neoprenkläder som jag förstår är lämpligt när man har lite mer kontakt med vattnet.

Har hittat NRS hydroskin tröja och byxor som verkar bra, kanske komplettera med shorts för varmare dagar och någon vindtät jacka för blåsiga/kallare dagar. Hittade byxor och shorts neoskin från Peak uk som var billiga på grebbestads kajakcenter, men dom hade något greppande yta i rumpan, vill man ha det?

Vad använder ni?

Sen kollar jag även efter fångrem till kajaken och hittar bara en på sportkajak.se, finns det några bra alternativ?

/Emil

Edit: Bor i Göteborg

Senast ändrad:
Beror på hur fastkletad man vill sitta ;-) Peak har antiglid i rumpan...
Egentligen är det bättre att kunna glida lite när man jobbar med benen och roterar överkroppen.
Brukar också bli blött i neoprengrejer genom sömmarna om inte annat.

Jag är en mes och kör med Reed Chillcheater-byxor som är vattentäta.
Har dessutom en neoprentub runt magen som gör att allt vatten skvätter o rinner på utsidan av byxorna, fördel är också att ryggen inte blir kall och flytvästen skyddar övre delen av överkroppen.
Men-men, smaken är olika och det beror ju på hur varmt det är och hur långt man skall paddla...

Tror nästan alla surfski-distrubitörer kränger leash till sina båtar.
Jag har Epics variant, men de ser lika ut allesammans.

A

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Man gör den själv, neopren kan man hitta på stan, dykbutiker eller googla
Räcker med 2-4 mm eller vad man nu hittar :)

Hallå Anders,

Tack för svar. Eftersom jag inte är så van att tillverka neoprenkläder ;-) vore det intressant med en lite mer detaljerad beskrivning av hur du gjort (sytt, limmat etc. ??)

Det gäller att inte krångla till det... :)
Lägg om lott en cm, sy för hand med grov vaxad segeltråd och segelmakarnål, raksöm fram o tillbaka. kanske går med maskin men-men...
Om man vill dominera kan man därefter ta SeamSeal och stryka in i skarven så blir det tätt.

A

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips