Kläder alpinskidåkning?

Hej
Funderar på att sticka med UCPA i vinter för att pröva skidor. Har aldrig tidigare åkt skidor utan är total nybörjare. Utrustningen ingår vad jag förstår.
Har lite funderingar om kläder då jag inte vill köpa allt för mycket då det är första gången.

I dagsläget äger jag en Haglöfs Endo jacket (Gore-tex Active Shell) och undrar om den kommer att funka för alpin skidåkning med lite lager 1 och 2 under dvs. eller är jackan för klen?

Tips mottages även på prisvärda byxor för ändamålet. Är rätt lång och har vanligtvis problem med att byxor är för korta så finns det några som är extra länga.
 
Utbudet stort...

Jag tror nog att din jacka skulle fungera för att "prova på", personligen skulle jag valt en något kraftigare jacka. Mitt råd är att gå in i en sportaffär för att få hjälp med vad du ska välja. Eftersom det är "första gången" skulle jag rekommendera att gå in på Stadium, de har bra grejor till rätt pris.

/ Jörgen
 
ITAB är okej

Tack Jörgen. Jo hade nog också valt en kraftigare modell men som sagt 1 vecka att prova på.

Många i forumet rekommenderar T&P i många fall när man söker längre byxor. Vet inte hur dessa skulle funka?
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17375&plats_id=1463
finns även som enklare 2-lagersmodell
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16988&plats_id=1463

Min bedömning är att båda säkerligen skulle fungera i kombination med din jacka. "Icke skidbyxor" kan vara trånga att få över pjäxan, men för en vecka...

Jag tycker det viktigaste är att du har rätt underställ och mellanlager som hjälper dig att få rätt komfort. Att ha med en lätt jacka, väst eller tröja i en liten ryggsäck, buff (en eller två) ombytesvantar (varmare), ombytesstrumpor etc. kan förbättra upplevelsen ordentligt.

En hjälm är kanon, både för skydd och komfort. Är det kallt drar du bara en buff (ett lager) över huvudet och på med hjälmen, den andra buffen runt halsen.

Kör hårt och lycka till!
 
Jag skulle nog inte köpa en vattentät skaljacka utan snarare en softshell, både betydligt billigare, bättre ventiliering och ofta stretchigt. :) Men samtidigt tror jag inte det är ett problem att åka i en active-shell-jacka i en vecka. Jag har åkt telis och turat både plattför och uppför i softshell och det funkar fint, även när det faller väldigt blöt snö.. Däremot så har nog alla som anstängt sig i vattentätt känt hur tätt det är.

Skaffa bra underställ i valfritt material och några par bra höga sockar, hälften tunna och hälften lite tjockare, så har du lite att välja på beroende på temperatur, åk alltid med dubbla sockar för att undvika skav.

Kom ihåg att varma fötter är nyckeln till att ha roligt :)
 
(...) åk alltid med dubbla sockar för att undvika skav.
Kom ihåg att varma fötter är nyckeln till att ha roligt :)
Har ni verkligen dubbla sockor i utförsåkningspjäxor? Jag är så frusen och allmänt ömfotad att jag bär dubbla ullstrumpor till och med till vardags, men utförsåkning är faktiskt enda undantaget. Det handlar ju inte om vandring, pjäxorna är helstela och välstoppade, och det känns som jag skulle förlora en hel del precision och kraftöverföring med "glidskikt" mellan foten och skorna. Så, nej - visserligen tjocka och knähöga, men dock enkla ullstrumpor för min del (personlig älskling: ett par outslitliga jägarstrumpor i mjukaste ullfrotté, som inte hasar ner och hållit formen i ett par decennier)

Skall du hyra pjäxor, är det dock säkert en god idé att ta med några lite olika tjocka strumppar att pröva sig fram/byta om med, samt inte minst en rulle idrottstejp till förebyggande skavsårstejpning.

Jag håller med om att det viktigaste är vad du har under "skalet". Din jacka verkar ju fin, skönt med den förlängda ryggen och "vindstruten". Tror inte heller du behöver bekymra dig för "svettigheten", det är lättare att fixa ventilation vid utförsåkning än vid vandring - lagom uppknäppt gör jobbet i fartvinden. Man har också för det mesta fler mellanlager, som fördelar kroppsfukten.

Det var någon som skrev att din jacka var för ömtålig, men själv skulle jag nog prioritera slitstyrkan och vattentätheten hos byxorna, om jag behövde välja. Jag åker faktiskt fortfarande (och helst) i en gammal ventile-jacka, men har krupit till korset och skaffat "tex"-brallor - visst är det svettigare, men trots ihärdigt impregnerande och rejäla gaiters blev det till slut alltför blött om benen alltför många gånger i mina älskade M59:eek:r.
Köp en gererös storlek om du slår till på T&P-byxorna, de verkar smala i modellen. Då kommer ju längdproblemet att lösa sig automatiskt. Jag hade oavsett satsat på enkla gaiters för att få tätt kring pjäxorna, byxorna har ju inget snölås.
Annars finns det helt ok brallor med snölås och någon variant av "tex" till faktiskt billigare peng på både Stadium och Intersport.

Det är skönt att ha slitstarka och varma skidvantar! Här tycker jag goretex är riktigt funkis, men det går också bra med innervantar i ull och impregnerade skalvantar. Ta gärna med ett par i ombyte/reserv.

Ha det så trevligt, det är jättekul att åka utför!
 
Senast ändrad:
Jag tycker din jacka är funkis. När det gäller byxor tycker jag däremot du ska kolla på skidbyxor snarare än vandringsdito (som T&P). Skidmodet är lite mer "baggy" än det rena friluftsmodet också, så jag tror inte du ska ha något problem att hitta längder. Skidbyxor är ju dessutom lite vidare så du lätt får dem över pjäxorna samt har som regel snölås. Du behöver inga spännande material och kollar du på t ex Stadium och deras eget Everest kan du nog hitta okej byxor billigt. Eller reor. Skistore.se har rea nu så där kan du kanske hitta något:

http://www.skistore.se/sv/7-byxor

Ventilation och allt sånt där är egentligen mindre viktigt när man åker alpint tycker jag om det inte gäller randonnéeturer och liknande.. För den vanlige skidåkaren handlar det snarare om att hålla värmen; man sitter och står en del i liftar t ex men man har ju som regel aldrig långt in till en stor kopp varm choklad vid en brasa och jag gissar att TS som nybörjare ska börja knata särskilt långt utanför pisterna.

Dubbla sockor är inte den gängse rekommendationen för alpint, snarare vill man ha en hyfsat tunn, tight och lång socka, en skidsocka helt enkelt. Värmen ska pjäxans foder stå för och pjäxan ska egentligen sitta så tight som möjligt och under mina 37 år på skidor så har jag aldrig haft problem med skav. Nu är du nybörjare och kommer ha fullt sjå med att tänka på en massa annat, men ett vanligt misstag är nog att en nybörjare väljer för stora pjäxor, du ska inte kunna glida omkring i dem.

Handskar/vantar viktigt! Vilket man väljer är väl lite av en smaksak; jag har själv svårt att åka med vantar och har de senaste säsongerna haft ett par Reusch som varit riktigt kanon. Har inte frusit med dem alls trots många och långa dagar i backarna i temperaturer under -20. De var dessutom hyfsat billiga. Men det är stor skillnad på bra och dåliga och inte helt lätt att se så jag skulle rekommendera att satsa på ett bra handskar (eller vantar om du föredrar det), det är inte kul att frysa om händerna.

Hjälm absolut men det kan du nog hyra. Själv gillar jag POC receptor som sitter bra på min skalle och är varm men att prova hjälmar är lite som att prova skor tycker jag. :)

Goggles är ett måste. Det behöver inte snöa mycket förrän det i princip är omöjligt att se när man åker och är det sol så behöver man uv-skyddet i den vita miljön för att inte bli snöblind.

Kul! Lycka till! Jag börjar själv känna skidsuget komma nu! :)
 
Vettigt

att köpa byxor och skidglasögon/googles billigt på Stadium. Sånt är dyrare på alporter. Hjälm kan också vara värt att köpa själv speciellt om du har stort huvud. Skidor och pjäxor bör du hyra i början. Ev köpa pjäxor efter ett par säsonger om du blir biten.

Håller med om det mesta som skrivits i tråden tunna ullstrumpor gäller.

Thure
 
Nu är det visserligen ett antal år sedan jag åkte med UCPA men värt att beakta är att du som UCPA-gäst troligen får rabatt hos åtminstone någon av skidortens sportbutiker på både köpta och hyrda prylar, skulle tro att detta gäller i nutid också.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jerklaren Utrustning/kläder vid alpint Skidor allmänt 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...