Kjøp av kajakk: Sverige/Finland?

Har planer om å kjøpe Artisan og Viking kajakker fra Kajak-Sport. Er det noen som kjenner til forhandlere i Midt-Sverige eller i Midt-Finland (Wasa?)?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
KLAGER; sa:
för paddlare kanske Stockholm representerar "Mitt-Sverige", geografiskt passar Östersund bättre.

Tänk att jag var absolut säker på att få just denna kommentar! Inte för intet du är väldigt högt uppe i Kottetoppen. Ibland tycker jag det är jobbigt att läsa Forum, eller skriva något för att det är så mycket nonsens. Det tar ju tid att kolla in även vad som är nonsens! Surpuppa? Ja, ibland så...
\C

Kanske befogat? (+ mer tips)

I det här fallet verkar ju den ursprunglige frågeställaren placera Vasa nära mitten av Finland så då tolkar jag det som att det är mer relevant med återförsäljare närmare Sveriges geografiska mittpunkt.

Oavsett vilket så är det billigare att köpa finska kajaker i Finland. Kajaksport har, i enlighet med tidigare inlägg, sitt huvudkontor i Eurajoki utanför Björneborg (Pori). Kajakerna verkar dock tillverkas på flera ställen. Min Artisan Millennium är t.ex. tillverkad i Kukkola (Karleby).
Ett alternativ till Kajaksport kan annars vara Avalon. De tillverkar bl.a. Viviane (originalet) till ett avsevärt mer konkurrenskraftigt pris än vad man kan få en KajaksportsViviane för i Sverige. Avalon håller till i Parainen utanför Åbo (Turku). Tyvärr så har de bara finska på sin webbsajt http://www.avalonkayaks.com/

Hur mycket kan man tjäna på att köpa en Viviane i Finland och ta hem den med bil på Finlandsfärjan?
Vad kostar en Viviane i Finland, Kajaksport respektive Avalon? Någon som har vart och hämtat sin kajak i Finland.

Avalon Viviane

Avalon Viviane kostar 1580 Euro. Kajaksports Viviane har jag inte lyckats hitta något pris på i Finland.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips