Kilar

PS. Verkar ju faktiskt som om nedanstående ställe har ensamrätt på dem!
http://www.yosemitegifts.com/wetoyomosh.html

Jag köpte mina mässing offsets därifrån. Det tog evigheter innan de dök upp, runt 4 månader eller nått. Vet inga varför... De skickar med vanlig post så det går inga att spåra försändelsen heller... Men de dök upp till slut. De nya jag kikade på var endast från 7 och uppåt. Ett alternativ skulle kunna vara astronuts men efter att ha kört med dem ett tag så föredrar jag ändå offsets.
 
wallnuts

Okej, jag kanske inte är rätt person att yttra mig då jag är relativt ny som klättrare, men jag tycker att det viktigaste är att man gillar kilarna och kan placera dem bra. För om du inte gillar dem så kommer du inte att använda dem, spelar ingen roll vilken hållfasthet de då har...
Så testa lite olika typer.

Det beror ju också på vad du klättrar. Jag gillar ju sprickor, och är helt "kär" i mina wallnuts som jag använder mest hela tiden. De andra kilarna är bara mer som back-up...
Men har även köpt in hexor som jag börjat gilla mer och mer, de kan man ju ha både i vertikala och horisontella sprickor

Jag antar att jag även kommer gilla fler typer av kilar så småningom...men idag är det wallnuts som gäller. Hrmmm, borde nog köpa in lite fler av dem...
:)

/anna
 
Jag använder mig av DMM Wallnuts och Black Diamonds stopper, dom känns bra och går att placera bra i många fall. testade rock empire kilar häromdagen tyckte att det var en konstig vinkel på dem och därmed inte så lättplacerade, dom funkar säkert bra som komplement till kilsettet.
 
Jag gillar ju sprickor, och är helt "kär" i mina wallnuts som jag använder mest hela tiden.
Lägger du dem på tvären ofta? Det gjorde jag, jag utnyttjade offset funktionen hos dem på tvären oftare än 'normala' placeringar. Om så är fallet för dig kan offset kilarna vara värda att pröva. Jag köpte dem som komplement till mina underbara Wallnuts men det tog inte länge innan de tog över platsen som 1:a kilset.
 
Nån som har nån Trinut?
14771-medium_448.jpg


Verkar inte vara nån hit, men många placeringsalternativ per kil blir det ju...
 
Man kan beställa den nya versionen av HB Offsets, DMM Alloy Offsets, via Addnature. Det är bara att skriva och fråga dem. Fick visserligen betala för kalaset, 729 kr för ett kilset stl 7-11, men det var det värt :)
 
Kila (r) vidare...

jag har ungefär två kompletta set med WC Rocks. Har haft de äldsta i ca 10 år och tycker de funkar kanonbra. Har kompletterat upp med några DMM-Wallnuts. Har triplett på storlekarna 3,4 och 5 då de används mest. Vill även slå ett slag för Rockcentrix som finns på marknaden, mycket använbara och lättare än de klassiska Hexorna.
 
Modifiera!

Jag fick ett par tjeckiska kilar av min kusin med väldigt brant vinkling. Kändes nästan helt omöjliga att placera så jag tog en fil och slipade till dom till en offset form. Funkade jättebra och betydligt billigare än att köpa DMM:s nya set även om dom verkar grymma! Jag tror inte att hållfastheten har påverkats nämnvärt men jag återkommer efter första fallet... förhoppningsvis...

Kaj
 
Jag kör numera med en knippe DMM Alloy Offset No. 7-11 kompletterade med Wild Country Superlight Rock Set 1-6 och är så nöjd att jag överväger att helt ersätta mitt Walnutt knippe med det samma för att få dubbelt upp på alla offsets. Eventuellt spara Walnutt 10 & 11 på racket för lite större placeringar.
WC Superlight tar lite tid att vänja sig vid men dom bjuder på riktigt fina placeringar i tunna sprickor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.