Kikare med skitiga linser.

Hösten är slut i Jämtland och det är tid för prylvård. Vad skall man använda för att få kikarlinser helt rena. Från fett mer exakt. Gäller både kikare och kikarsikten. Har en sån där borste med luftblåsa och nåt rengöringsmedel som kommer från fotoaffären i liten flaska. Det är inte starkt nog. Det blir ett fettsull kvar på linsen. Kan man använda alkohol av nåt slag. Läste i en reklambrochyr från Swarowski om Eter men efter koll på apoteket visar det sig att man blir misstrodd i sina avsikter med eter - dvs nobben att köpa. Ingen av kikarna är billig så jag vill ha tips innan jag tvättar med nåt starkt som kanske i värsta fall tar både fett och coating.

Bosse

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för ditt svar. Det är ett sånt där rengöringskit jag har på ett ungefär. Jag är nyfiken på om det finns nån genväg via kraftigare putsmedel att nå ett helrent resultat. Kan det vara YES-diskmedel eller tvättsprit eller kemiskt ren bensin som gör underverk med linserna. Det blir rätt kladdigt under en höst och den rengöring man utsätter dem för sätter sina spår. Ex vatten på linsen och knak av älg i kontortahygget, man vet att man inte skall använda tummen men gör det i alla fall eftersom man inte ser nåt annars. Nu är sanninngens minut här och fingeravtrycket skall bort.

Bosse

En mild diskmedelslösning (typ YES+vatten) borde fixa kladdet och sen gäller det att torka rent linsen med fin putstrasa och vatten eller sprit för att inte få indunstningsfläckar. Det funkar iaf på mina glasögon. Undvik putsmedel som kan innnehålla slipmedel!
/RJ

Diskmedel och vatten

fungerar utmärkt. Alkohol skulle jag inte använda om inte fabrikanten uttryckligen godkänt det. Det är risk för att packningar och fett inne i mekaniken inte trivs med alkohol. Coatingen på linsytorna borde tåla alkohol men varför chansa då det räcker med vatten och lite diskmedel.

Thure

När man är långt från diskbänken

Det finns microfiberduk för kameralinser att köpa på fotoaffärer. Flåsa på glaset (vid plusgrader) och torka av. Funkar bra så länge duken är någorlunda ren.

Tack för rådet om diskmedel. Jag använde yes rikligt i hett vatten. La på med duk - tog bort med torr putsduk och efterpolerade med fotopapper. Det blev faktiskt väldigt rent. Ca 95% av helt önskat resultat.

Bosse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips