Kebområdet i Augusti

Hej
Vi funderar på att gå följande tur i sommar:

Nikkaluokta - Vistasstugorna 34 km
Vistas - Nallo 9 km
Nallo - Sälka 10 km
Sälka - Singi 12 km
Singi - Kebnekaise 14 km
Keb - Nikkaloukta 19 km

Är det någon som gått någon liknande tur i det området och kanske har några synpunkter? Kanske lite tips angånde tältplatser m.m...

Apos; sa:
Hej
Vi funderar på att gå följande tur i sommar:

Nikkaluokta - Vistasstugorna 34 km
Vistas - Nallo 9 km
Nallo - Sälka 10 km
Sälka - Singi 12 km
Singi - Kebnekaise 14 km
Keb - Nikkaloukta 19 km

Är det någon som gått någon liknande tur i det området och kanske har några synpunkter? Kanske lite tips angånde tältplatser m.m...

Mycket vanlig tur, om ni söker en del på nätet hittar ni många dagböcker från det här området. Läs även på STFs hemsida så kan ni få lite mer grundläggande info om områdena. Det är en trevlig, inte så jobbig tur. Vad det gäller tältplatser så är det väl bara en bit innan Nallo, där ni är nedanför Nallospiken som det kan vara lite sämre med tältplatser vad jag kan minnas. Första 7-8 km från Nikkaluokta har jag bara åkt båt så där vet jag inte.

Mellan Nallo och Sälka gör ni gärna en avstickare med lätt packning till Unna Räita stugan. Väl värt promenaden.

Några av mina vandringar däromkring finns på

http://web.comhem.se/~u19317031/

Mvh
Peter P.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En trevlig tur.

Ett tips är att ta båten upp en bit från Nikkaluokta.

Tältplatser finns t ex vid bron över Vistasjokka några km före Vistasstugan, strax ovanför Nallostugan och för övrigt lite varstans längs med vägen.

Ett annat tips är att stanna en extra dag vid Sälka och bestiga Sälkatoppen. En lit elång, men inte särskilt svår tur. Gå upp längs Mielkeriehppi (en bit ovanför jåkken så att ni kommer lagom i höjd till sammanflödet ine i grytan), upp på kammen av den namnlösa toppen 1510 söder om själva toppen och gör en kringgående rörelse så att ni når toppen från nordväst fö ratt undvika den värsta branten.
Utsikten är magnifik och stenarna längs vägen mycket plattare och mindre än på Keb vilket gör att det är lättare att gå.

Ett tredje tips, om ni tänkt er upp på Kebnekajse, är att tälta i Singivagge och gå upp i Kaffedalen. Fina tältplatser och lättare väg upp på toppen.

"Ett tredje tips, om ni tänkt er upp på Kebnekajse, är att tälta i Singivagge och gå upp i Kaffedalen. Fina tältplatser och lättare väg upp på toppen."

Tänkte göra precis det i slutet av juli - början av augusti (har inte spikat datum än).
Har planerat Nikka - Keb - Kuopertjåkka - Sälka - Unna Räita - Nallo - Tjäktja - Alesjaure - Abiskojaure - Abisko.
Vi kanske ses!

Lisas Stuga

Ett trevligt mål med rutten från Nikkaloukta mot Vistas är ju Lisas stuga! Den är lite trixig att hitta. Vi gjorde den förra året och höll på bra länge innan vi hittade den. Båten rekommenderas varmt den första biten genom Vistas. Måste säga att jag uppskattade Vistas dalen mer än jag trodde att jag skulle göra. Visst var den snårig, men ju längre in man kom i den var desto behagligare blev den.

Kanske lite sent

för tips eller erfarenheter! :)
Skulle försöka att leta efter Lisas stuga längs vägen upp till Vistasstugan. Sen skulle jag faktisk satsa på att gå till Abisko istället då den är trevligare att gå, tycker jag! Men om ni ska gå den leden så kan jag rekomendera en tältplats vid en sjö som ligger ovanför Singistugan i en liten sänka istället för att gå till själva Singistugan.
För övrigt så är det rutten väldigt enkel att gå. :)
Singi - Keb känns otroligt läng och tråkig, tyvärr!

Mvh Mathias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips