kebnekaise

flera gånger vilse

Hej !
Under de 5 gånger jag gått västra leden mot toppen så har jag gått vilse flera gånger: Dels uppe på Vierranvarri i dimma där det varit mkt svårt att se i vilken riktning man ska gå åt. Stenrösena på toppen av det berget (som ser ut som en kyrkogård) är lite vilseledande.Är sikten mindre än 5 meter vilket inte är helt ovanligt så behövs karta och kompass för att veta åt vilket håll man ska. Speciellt när det har snöat flera decimeter nysnö (vilket inte är så ovanligt sommartid).En sådan gång var jag glad att snödamaskerna och teleskopstavarna fanns med.

Jag träffade en fransman som gick fel på nervägen från toppstugorna och gick rätt ner mot Kaffedalen på tok för långt österut och hamnade bland lodräta klippavsatser:Hans ord var "very dangerous" och berättade om hur han föll handlöst.Han var enligt min bedömning erfaren alpinist. Sånt ska man lyssna på och ta till sig i sitt säkerhetstänkande.

Uppe vid toppstugorna har jag gått vilse 2 gånger. Jag har då varit glad över att hitta fångstarmen.

Nä, låt säkerheten gå före och ta med karta och kompass.Och ta med kunskap om hur man använder dem också.

De stockholmare jag mötte senast i Kaffedalen i jeans och vanliga regnställ utan vare sig vantar eller mössa (+2 grader, snöblandat regn, hård vind) var uppenbarligen inte riktigt förberedda utan vände klokt nog.

Ola skinnarmo skyllde inte på vädret: 14 timmar topptur i snöstorm (början av augusti) är tufft. Jag var ju själv där och vädret var dåligt.En topptur på Kebnekaise kan vara tuffare än man tror. Knädjup nysnö och som sagt översnöade ledmarkeringar bör man ha i åtanke.

Men jag har också gått västra leden en strålande höstdag med lätt pudersnö på topparna, vindstilla fikapaus på toppen av Vierranvarri, klarblå himmel och helt utan problem (vilket är en annan historia, dock inte lika lärorik). Det är av ovädersturerna man lär sig.

MVH Mats Frank, Umeå
[Ändrat av mafr 2001-04-08 kl 23:55]
 
Ingen orienteringsträning

Hej,

Jag har fortfarande svårt att se man har för verkligt stor nytta av en karta uppe på Vierranvarri även om det är dimma. Man skall bara rakt över toppen och jag anser fortfarande att det är snabbast att gå på leden hela tiden. Är man osäker kan man ju lägga ut en kompasskurs iförväg ( på kartan i foajen i fjällstationen).
Att lägga ut en kompasskurs är inget svårt och som man behöver gå någon kurs för att lära sig.

Jag tycker inte heller att man på något sätt skall irritera sig över att det finns massor med rösen på nämnda topp. De är inte ditlagda för att förvirra. Jag tycker att det ät vackert, och lite kulturhistoria uppe på en fjälltur är inte helt fel.

Jag tror ockå att Mats som ställde frådan inte hade för avsikt att "gå i Ola Skinnarmos fotspår" och göra turen i augusti i full snöstorm. Det går ju att göra turen i midnattssolstid och lyssna på en väderprognos innan. Då ökar chanserna betydligt för en tur med fint väder.
Skulle man då mot förmodan träffa på ett Vierranvarri med översnöade ledmarkeringar och UTAN FOTSPÅR, eller en snöstorm så kan man faktiskt vända och gå upp till toppen en annan gång med bättre väder.

Jag tycker att fjällvandring skall tas för den njutning det är och inte vara ett sätt att bevisa för andra hur tuff man är som klarar den och den turen i snöstorm.

Mvh
Anders Malmqvist
 
kommentar

Till Anders M:

Du förstår inte budskapet med mitt inlägg:

Det är av säkerhetsskäl som man ska ha med karta och kompass på toppturen. Den som har varit uppe på Vieranvarri i total dimma vet vad jag pratar om. Alla stenrösen på toppen där gör att man inte vet vart man ska nånstans. Är sikten 1 meter tänker man inte direkt på att det är fin kulturhistoria.Man vill bara hitta rätt väg. På väg från Vieranvarri ner mot Kaffedalen är det mkt lätt att gå fel.

Att du rekommenderar folk att lämna karta och kompass hemma är mycket dumt ! Ditt inlägg saknar fullständigt fjällvett.

Dåligt väder kan man liksom inte planera in utifrån nån väderprognos. Fjällvädret är mer nyckfullt än så.
Mitt budskap är att man alltid ska vara förberedd på dåligt väder.

Det är inte för att skryta som jag berättar om bestigningar i snöstorm. Det är under såna turer man lär sig om säkerhet och försiktighetstänkande.

Bestiger man Keb i midnattssolstid som du rekommenderar får man definitivt räkna med vadningsproblem. Olyckorna härom året i Keb-området bör man ha i åtanke. Till detta kommer att det är mkt snö kvar och de målade stenarna syns inte.

MVH Mats
 
Keb

Hej Mats!

Västra leden går alldeles utmärkt att vandra. fast den är "ganska" jobbig måste jag säga. Att ha koll på området är bra, emedan vädret snabbt kan förändras. Själv föredrar jag Östra leden sommartid då den är mindre tidsödande och är klart roligare. Gå upp för Kebnetjåkka, därefter över björlings glaciär (försiktighet uppmanas), sedan en kort brantare bestigning av en klippa (fasta rep finns). Sedan är det ungefär en halvtimme kvar till toppen.

Lycka till!!

Fredrik "Pudde" Hansson
 
Klart att kartan ska med

Jag häpnar när jag läser Anders förslag:
Memorera kartan i foajen. Tag ut kompasskursen i foajen. Kommentarer överflödiga...

Det är väldigt roligt när man kommit upp på en topp att studera omgivande toppar och jämföra med kartan samt att få namnen på dessa toppar. Förutom att njuta av själva utsikten är det vad jag gör i alla fall.

Tore
 
Till tops

Jag o mina klasskompisar gick upp på skidor förra veckan och hade inga problem med orienteringen, det var till och med så lite snö så att man såg rösena, så karta o kompass var inte nödvändigt, det var strålande sol hela dagen. Jag skulle dock starkt rekommendera att du lär dig karta o kompass, studera kartan noga så att du vet var du är om det skulle hända något, säkerheten går alltid först. Själva vandingen är rätt fysiskt ansträngande och lite träning inför toppturen är aldrig fel. Vi i klassen är väl normaltränade och för oss tog det 10 timmar även fast vi tjuvade några kilometer eftersom vi bodde i bivack.
 
Sunt förnuft.

Jag måste hålla med om att man behöver ta med sig karta och kompass om man är osäker i tätt dimma.Jag har själv gått upp i tätt dimma med snöfall och jag såg inte mer en fem meter på toppen.Men jag och mina kompisar använde inte kompass och karta men dom låg i fickan på ryggsäcken.Sitter man och studerar kartan noga i förväg har man mycket gratis.Försök även läsa så mycket du kan komma åt och ta reda på så mycket som möjligt.Vi gick även runt hela berget på dryga två dagar i även sämre väder genom tarfala dalen och vidare bort till kungsleden sedan bort till singi tror jag och till sist gick vi till keb fjällstation.En kanontur även i dåligt väder.Men om det skulle vara bra väder så ska ni ta östra leden som inte alls är svår som det står att den skall vara.Jag har klättrat upp för nygrens led upp till nordtoppen och vidare sydtoppen och ner östra leden i toppen väder och det glömmer man aldrig. Så ett gott råd är att använda sunt förnuft och att skaffa mycket info som möjligt.

mvh/robert
 
Nygrens Led

Hej Robert!

Har aldrig gått Nygrens led, och nordtopp-sydtopp förut. Använde ni rep (och isyxa-stegjärn) eller kan man gå utan (givetvis kan man det, men utan risk att ramla ner ex hundratal meter på kammen)?
 
Korkade råd

Anders M ger, tycker jag för att vara oförblommerad, helt korkade råd. Även om Keb är ett lätt berg, som det vid goda förhållanden inte krävs någon fjällvana för att bestiga, så finns ingen anledning att inte iaktta normal försiktighet än mindre att inta en överlägsen och hånfull attityd mot folk som följer sedvanligt minimalt fjällvett.

Vore Anders så förskräckligt duktig som han vill ge sken av och hade erfarenhet av bergsbestigning i dimma som reducerar sikten till noll skulle han veta att till skillnad från väderstrecken så betingas vad som är vänster och höger av vart näsan pekar. I tjock dimma är det mycket lätt att tappa riktningen. Och även om det inte är utpräglad klätterterräng finns gott om lösa och obehagliga rasbranter som det är en mardröm att klänga omkring på när man tappat orienteringen.

Givetvis skall man gå med så lite onödig packning som möjligt men karta och kompass tillhör de saker man faktiskt bör ha med sig. I dimma är nämligen Keb ett krävande berg.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Hej

Hej alla,

Jag har aldrig sagt att man SKALL lämmna karta och kompass hemma på en fjälltur. Jag har också med mig kompass och någon form av karta när jag är ute.

Min avsikt med inläggen har bara varit att ge en mer nyanserad bild av Keb.

Brevskrivaren ville tydligen gå upp till toppen i augusti och frågar om leden är rösad , eftersom han inte är så jättebra på karta och kompass.

Jag förstår detta som att han är en vanlig människa, inte är någon van orienterare eller "bergsbestigare".

Han får då rådet att "lära sig karta och kompass".

Detta likställer JAG med orientering och just detta tror jag att många har dåliga minnen av sedan skoltiden och det är något som många känner sig osäkra inför, tror jag.

Han får också rådet att (i augusti) är västra leden för tuff för vanliga människor och rekommenderas att gå östra leden med guide istället.

OK är det så så är det så. Jag är ju helt överröstad med vittnesbörd om detta.

Det kan vara snöstorm och det kan vara dimmigt och antagligen än mer i augusti än i midnattssoltid.

Därför kommer jag med rekommendationen att gå leden i midnattssoltid istället. Jag har inte heller skrivit att man inte skall vara tillräckigt förberedd. Jag vet att vädret kan bli sämre snabbt. Och OK
att ta ut kompasskursen i foajen var kanske ett dåligt skämt.
Jag förstår mycket väl att det är enklare att ha kartan med sig istället. Min poäng (som kanske gick fram dåligt) var dock att det inte är orientering att gå upp på Keb (normalt).Om Du går fel på Verranvarri i dimma. Vilket röse lägger Du ut kompasskursen ifrån till leden. eller går Du ut på en av kortsidorna? Om jag inte missminner mig så finns det inga detaljer på kartan. Ni som använt karta och kompass däruppe, snälla berätta hur man gör.

Jag känner mig verkligen nergjord till skorna just nu. Förlåt mig för alla dumma råd. jag skulle bara vilja säga en sak till innan ni slår ihjäl mig.

Jag skrev faktiskt att man skall förbereda sig på vad och jag tycker faktiskt att det är lättare att gå i snön än på stenarna. Man kan också Då följa fotspåren.

I nysnö vänder jag dock om. Det är nog säkrast.

Förlåt mig Förlåt mig.Förlåt mig.

Mvh
Anders Malmqvist
 
NYGRENS LED

Nygrens led är en mixad tur medklippa och snö/is beroende på aktuella förhållande.Klättringen är lätt(3)men luftig och snöpartierna är rätt branta (jag gissar på runt 50 grader kanske mer som mest)och runt 400 höjdmeter .Tog oss runt 2 timmar med fikapaus mitt på leden. Kammvandringen är luftig åt bådá hållen och vi använde oss av rep och alpinyxa,stegjärn när vi gick över kammen från nord till syd.Det var rätt mycket snö så vi behövde inte stegjärnen på leden upp till nordtoppen men det växlar säkert från år till år.Jag måste säga att jag förstår vad anders menar eftersom västra leden är enkel för en normaltränad person med fjällvana men omgivningen är inte enkel så karta och kompass är bra att kunna.
mvh/robert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.