Kebnekaise till sommaren

Halloj på er alla!
Har tänkt mig till Kebnekaise för ett toppbesök i sommar och är grön i fjällen önskar med andra ord tips (inget är för simpelt):
Vilken tid är bäst?
Hur mycket utrustning behöver man?
Finns stugor eller gäller tält?
Lämpliga turer i området?
Bra sajter om ämnet?

Tackar på förhand

/PO

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Svar på kebne frågan

Hei på dig .jag tycker att du skal söka på kebnekajse
på enn av söksidorna.Jag gick ochså min första tur i år där uppe men jag var aldrig uppe på Kebne prova och sök på det så skal du se att du får mycke bra tips
Hälsen Alexander

Vilken tid är bäst?

Augusti är väl av de flesta ansedd som den månad då det är högsäsong och de flesta vandrar där uppe.

Hur mycket utrustning behöver man?

Beror helt på vilket sätt du ska vandra på. Hoppa från stuga till stuga eller bo i tält. Samt hur länge du ska vara ute. Eller bo med helpension på fjällstationen :)

Finns stugor eller gäller tält?

Det finns stugor med ungefär en dags vandring imellan så chanserna är stora att du kan hitta en egen rutt utan några större problem.

Lämpliga turer i området?

Här finns det en oherrans massa alternativ, men säg att du är där uppe en vecka. Kanske Nikkaluokta - Fjällstationen - Singistugorna - Fjällstationen - Tarfala (dagstur) - Hemåt ...

Bra sajter om ämnet?

Se nedan. Finns bra packlista där.

---
http://www.kebnekaise.nu

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips