Kebnekaise - Kiruna

Hej!
Tänker gå från Abisko till Kebnekaise i mitten på Juli, och flyga ut från Kiruna.
Är det praktiskt möjligt att ta sig till Kiruna flygplats från Kebnekaise fjällstation på en dag, och vara framme lagom till flyget 13.45 ?
Om inte, var är bästa stället att stanna över natten, Nikkaloukta eller Kiruna?
En annan fråga, hur många timmar tar en tur(och retur) till toppen av Keb från fjällstationen? :)

Beror på...

Det är fullt möjligt, men beror bl.a. på busstiderna. Jag har gått från fjällstationen till Nikka på under 3 timmar (med 20 kg på ryggen), men då får man räkna med att det blir svettigt. Behagligt tempo är 4-5 timmar. De år som jag flygit har buss- och flygtider matchat på hemresan, däremot mindre bra på uppresan. Så kolla när bussen från Nikka går (taxi kan ju vara ett alternativ, kostnadsfråga...). Busstiderna kan ju vara avgörande för var det är bäst att stanna över natten också. De gånger jag stannat på vägen så har jag sovit i Kiruna (finns ett helt OK vandrarhem nära jvgstationen). Toppturen tar i de flesta fall 8-15 (vanligast kanske 10-14) timmar beroende på ledval och tempo.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Genom att man kan ta båten en bit mellen Keb och Nikka så ska det inte vara några problem att hinna ta sig däremellan på en förmiddag. Från Nikka kan man alltid beställa en taxi som tar dig till direkt till flygplatsen. Tror dessutom att man kan flyga helikopter direkt från Kebne fjällstation till flygplatsen, har för mig att det kostade en del dock...

Som andra redan påpekat så är det fullt möjligt att göra. Bifogar en länk till länstrafiken i norrbotten. se under lokala tidtabeller (Nikkaluokta - Kiruna).
Tyvärr visar den bara vad som gäller fram till mitten på juni 2009. Visar att det går endast en tur per dag nu.
Vill minnas att det går minst två turer per dag under högsäsong.
http://www.ltnbd.se/se/Tidtabeller_lokallinjetabell.asp

Nja, jag skulle i alla fall inte klara det och fortfarande tycka att det var ett trevligt slut på semestern. :) I nödfall, visst, men att planera så verkar litet onödigt, fast det kanske beror på vilka krav man har på en lugn och stressfri semester. Det är inte säkert att det går en buss så att du hinner till flyget på förmiddagen, och då får du ta taxi eller övernatta i Kiruna. Om det går en buss på morgonen/förmiddagen tycker jag det är bättre att övernatta en liten bit från Nikkaluokta (om man har tält alltså).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips