Jag vill upp på Kebnekaise denna sommar, men undrar om en sån som jag kan ta mig upp dit? Jag har ingen erfarenhet. En guide är förståss ett måste, men finns det något jag kan tänka på redan nu?
Tack på förhand
Mia
Tack på förhand
Mia
...men undrar om en sån som jag kan ta mig upp dit?
Vad är du för nån då? Såvida du inte är rullstollsbunden, extremt överviktigt eller har kondition som gör att du inte klarar av att gå i trappor bör inte västra leden vara nåt problem alls. Skulle vilja säga att det är vädret som avgör om du kommer upp som oerfaren eller inte. En guide lär inte hjälpa om du inte fysiskt klarar av det. Lägg guidepengarna på ett par schyssta kängor och kör...
Jag tar tillfället i akt att ställa en fråga för egen del. Jag och en kompis tänkte vandra under juni månad. Hur brukar naturen se ut där uppe då, tänkte om det är en bra period att besöka området tänkte då mest på vatten och snö?
Jag har gått Östra leden två gånger med guide. Det behövs definitivt ingen klättringserfarenhet, men på ett ställe finns det ett fast rep i berget som hjälp. Guiderna kan dessutom ta dig ner på det skojigaste sättet du kan tänka dig. Genom att rutscha på snön, 1 km.
Frilufs