Keb V36?

Varierat - men bra!

Hej!

Det där är en svår fråga att besvara.

Första veckan i september, eller förresten hela september är en utmärkt fjällmånad.

Visst, man får vara beredd på det mesta, dvs snö kan förekomma. Men det kan också vara härligt, mer eller mindre sommarväder. (Fast jag har förstås upplevt samma sak i augusti också.)

Så mitt råd blir: Utrusta er väl. Kyliga nätter om vädret är klart. Under noll. Men soliga dagar ger fin värme.

Är vädret mulet kan man väl räkna med 5-10 grader dygnet runt.

Fantastiska höstfärger kommer ni att uppleva. Dessutom myggfritt.

Mvh Bert

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inte för att det är någon garanti för att det blir likadant i år men förra året var det mest regn, blåst och snö. Tror inte vi hade en enda dag då regnet föll vertikalt. Enda dan det inte regnade var den dan det snöade.Temperatur dagtid mellan -2 och +13 om jag minns rätt.

Låter gnälligt, men vi hade trots vädet en mycket trevlig tur.

Den tid jag oftast väljer

Av de ca 25 turer jag gjort i Kebområdet har ca 15 varit mellan v 34 och 38. De flesta runt v 36-37.

En härlig tid, med ofta vackra färger, som med tur kan ge ren sommartemp vissa dagar men det kan också(någon gång) vara vinter. Jag har upplevt temp ned till -10(nattetid samt dagtid på hög höjd, vi startade från 1200 möh där det var -5 den dagen) men även + 15 dagar. Bottennoteringen hör dock definitivt till undantagen, men extra kläder behövs, framförallt om man vill upp i höjd.

Blockterrängen kan bli hal när tempen inte kan driva undan fukten på högre höjder. Kommer det snö behöver det enligt min åsikt inte bli till nackdel. Ibland är det lättare att ta sig över snöiga blockhav (även om man måste vara vaksam var man sätter fötterna).

Mvh Björn

Jockemeister; sa:
Hej,

Vi är två killar som tänkte vandra i kebnekaise-området vecka 36. hur är det med väder, snö o dyl?

Som exempel på hur vädret kan variera: Runt den 30/9 för ett antal år sedan gick jag i shorts och stundtals med bar överkropp mellan Singi och STF Keb. Badade i sjöarna på vägen. 3 dagar tidigare hade jag gått framåtlutad i nästan 45 grader (OK, lite överdrivet :) ) i motvinden, motregnet och motsnön på vägen till Sälka stugorna.

Min erfarenhet är dock att det är lite mer stabilt och torrt framme i September, men det är kanske bara en känsla. Åså alla höstfärger, om man har tur och är där då.

Ungefär samma kläder åker med i sep. som i juli-aug. plus kanska långkalsonger och en extra tröja.

Mvh
Peter P.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips