Keb sen sommar

När är det som lugnast runt keb? Vi tänkte oss lite vanding däromkring i slutet av aug början på sep med en topptur förstås. Hur lång tid tror ni det tar att gå från nikk till keb fjällstation om man inte har jättemycket erfarnehet?

Risk för dåligt väder? Kall på nätterna?

Min erfarenhet är att kommer du dit efter skolstart så är det lugnare. Det är magiskt vad mycket färre det blir bara skolorna börjar. Kan man få dem att börja ännu tidigare?

Risk för dåligt väder har du alltid.

Kallt på nätterna kan du få särskilt om du kommer in i september skulle jag vilja påstå. Det finns inga garantier åt något håll dock.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tillbringade en vecka i området i månadsskiftet aug/sept. Det kryllade av tyska biologer och högstadieelver från Bromma.. Gick från Abisko och det var fullt, folk fick sova på madrasser, på samtliga stationer på vägen ner. Jag skulle satsa på månadsskiftet juni/juli eller september.

Att gå från Nikkaluokta till Keb har ungefär samma svårighetsgrad som att gå en sväng på Djurgården.

Kunde man förutsäga väder vore man rik.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips