keb. i slutet av september?

Funderar på en runda runt Kebnekaise i slutet av september, är det någon som har koll på hur kallt det kan bli om nätterna vi denna tidpunkt, planerar att tälta runt 1000-1500 m.ö.h. ??

motumba; sa:
Funderar på en runda runt Kebnekaise i slutet av september, är det någon som har koll på hur kallt det kan bli om nätterna vi denna tidpunkt, planerar att tälta runt 1000-1500 m.ö.h. ??

Första snön brukar komma i slutet av september. Förra året kom den runt den 18 om jag inte minns fel. Ca 25-30 cm som låg kvar över 800 meter.

Så om vädret upprepar sig, räkna med temperaturer runt nollan på dagarna och kallare på nätterna. Exakt hur kallt det kan bli är svårt att säga, i extremfallet kan det bli vinterkyla.

Omvänt kan det vara milt och varmt också, slutet av september är svårbedömt.

Mvh,

//J

Har precis varit uppe i Keb.-området, jag hade frost på tältet ett par morgnar när jag vakande... Regnar det i dalarna så snöar det garanterat lite högre upp!

Rekordet är....

Den lägsta temperatur som uppmäts i Sverige under September månad är -15,2 grader (Brännberg, Norrbotten , 1939). Så även om vindarna skule ligga på ifrån norr är det osannorlikt att temperaturen kommer att vara lägre än - 10 grader.

Om man studerar när vintern har börjat = dyngsmedeltemperatur under 0-sträcket är medeldatumet den 10 oktober för lapplandsfjällen mellan 1961 och 1990. Jag skulle gissa att detta gäller för dalgångarna.

Datan är tagen från SMHI's hemsida.

/ Stefan

Hej, jag har en fråga som går åt samma håll.

Jag vill gärna fjällvandra.
Senaste gången jag hade tid med det var 2002.
Jag vill väldigt gärna fjällvandra!!
Tidigast jag kan är i början av oktober, för jag har examen ända fram till 29 september.

Var kan man fjällvandra i början av oktober?
Finns någon som har erfarenheter med oktobervandringar? Hur är det med jakt så där års, både i fjällen och i låglandet?

Tack på förhand,
/Georg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips