Keb dock ingen led

Hej

Jag har tänkt mig att för första gången på flera år inte lägga min vandring i Sarek, utan tänkte bege mig till keb istället. Nu är det så att jag är lite "allergisk" mot att gå på led, så jag skulle gärna vilja ha lite tips på en rut man kan gå utan att gå allt för mkt på led. Har tänkt mig en 5-6 dagars vandring och en tur upp på Sydtoppen. Någon som har några bra tips. Jag vill inte ha tips som "Du kan väl gå typ ett par hundra meter från leden då", Nej snarare lite alternativa vägar istället.

Tack på förhand!

Mvh

Jimmy Andersson
duvillno@telia.com

Ta med "allergimedicinen"

För att gå i Kebnekaise utan att gå på leder lär bli svårt. Korsa dem blir du nog tvungen till.

Mårma! Antingen via Kaisepakte (glesbefolkad led) eller stå ut med ett par km av Kungsleden och sedan fortsätta via Ballinvaggi. Sedan via Vistasstugan, Unna Räitavagge och trepassleden som inte är någon led men rätt så befolkad. Sen är du "mitt i smeten". Du kan du passa på att gå upp på Kaskasatjåkka brevid "klättertoppen" Kaskasapakte. Det är lätt och därifrån har du områdets kanske bästa utsikt.

En annan grej är att starta i Sitasjaure mot Hukejaure men inte gå leden vidare ut mot Kungsleden utan gå via Neasketvaggi. Sedan "Dürlings led" (den stora dalen utan namn som leder från Singivagge upp till Kaffedalen) till toppen. Ner till stationen och till Nikkaluokta genom att gå över Tjeuralako.

Starta i Riksgränsen kanske? Där har jag bara gått på vintern så hur det är nu vet jag inte.

Per

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad menas med "led"?

Hej!

Som Per skriver i ovanstående inlägg blir det nog svårt att undvika leder i Kebne-området. Men vad menas med "led".

Vanligtvis håller man sig ju i dalgångarnas längssträckningar och oavsett om leden är märkt med rösen eller kryss, eller inte alls - är det ju en led!

Går du "på tvärs" över bergspass så är ju även det att betrakta som led, eftersom det oftast är den enda framkomliga, utan regelrätt klättring. Ex.vis Jojo-leden.

Du menar kanske mer ovanliga vandringsvägar in till området? Det har Du fått förslag på ovan.

Jag har gått från Riksgränsen (Katterjokk) söderut till Unna Alakats. Stenigt, men intressant. Klart ödsligt och inte en människa på tre dagar. Därefter vidare mot Alesjaure. Ett förslag för vidare färd är Kungsleden mot Tjäktjapasset och sedan Sielmavaggi direkt mot Nallostugan, Unna Räitavagge och sedan Jojo-leden mot Tarfala och slutligen till Kebnekaise fjällstation.

Är detta sådana förslag du vill ha, eller har vi missufattat något?

Mvh
Bert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips