Katterjåkk-Unna Allakas

avslutad210712

Gäst
granbom; sa:
Hej,
Vi gick Abisko-Unna Allakas-Riksgränsen förra sommaren och jag måste hålla med om att det bitvis är stenigt men inte oframkomligt. Lite bilder hittar du på
http://hem.bredband.net/yojimbo/sjangeli/sjangeli.html
Vadet på bilden (dag3) är just nedströms stugan, klart bättre än de markerade vaden om vattnet är högt.

Samma sak här. Ser ut att vara betydligt mera vatten jämfört med när vi vadade. På mina Lundhagare gick vattnet som högst till drygt halva skaftet. Fast då valde jag väg mer noggrant eftersom jag vart less att vänta på en tjurande hund och tog honom under armen och gick över och då känner man inte för att trampa ner i något hål så man ramlar.

Re: Fantastisk vandring Katterjåkk-Abisko

MAJJEN; sa:
Underbara badplatser i Trollsjön! HåkanF

Jag tycker inte man ska bada i trollsjön, onödigt att förstöra Europas klaraste sjö.
Om inte badandet och andra konstigheter som att skölja ur matpannor med gamla makaroner upphör, så förstörs sjön (ja, iaf kommer den att grumlas).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bad i Trollsjön

Om jag inte har alldeles fel så uppmanar STF:s guider
till bad i Trollsjön under deras ledarledda turer.
Vill minnas att man t.o.m. fick diplom för bedriften.
Kanske vore det klokt att framföra Dina åsikter till dem.
Jobbar Du i Abisko fortfarande kanske det känns rätt.........
Yvonne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips