Katterjåkk-Abisko

Hej!

Jag o sambon planerar att vandra Katterjåkk- Abisko via Unna Allakas i sommar, vet någon hur det är skyltat längs vägen, är det en led där? (Innan Kungsleden tar vid).

Japp, det är led hela vägen.
Du passerar ett vad - Valfojåkka - som ibland är lite knepigt.
Inte för att det är strömt, men i bortre änden är det lite djupt.
I solsken kan det vara lite svårt att se botten pga allt glitter.
Jag har dock vadat där fem gånger utan att behöva vända.
SKULLE det visa sig för svårt så lär man kunna gå på norra sidan av sjön (även om det är "lite" stenigt) och sedan vada längre nedströms.
Jag har inte vandrat på norra sidan av sjön, men jag kan bekräfta att vattendraget är vadbart längre nedströms.

HåkanF

avslutad210712

Gäst
Skyltningen är inget problem. Har för mig att det är vinterled hela vägen vilket innebär röda kryss på stolpar och dessutom syns leden tydligt på marken.

Finns ett vad före Valfojåkka vindskydd som kan vålla lite huvudbry om man går enligt leden. Personligen skulle jag rekommendera att passera Valfojaure på den norra sidan och vada nedanför vindskyddet där jåkken breder ut sig.

avslutad210712

Gäst
SKULLE det visa sig för svårt så lär man kunna gå på norra sidan av sjön (även om det är "lite" stenigt) och sedan vada längre nedströms.

Jag har vandrat på norra sidan och blev förvånad över hur enkelt det var med tanke på att jag fått reda på att det skulle vara lite besvärligt. Om jag minns rätt fanns det ett ställe där man fick gå längst nere vid sjön för att passera en klippa men upplevde det inte som speciellt besvärligt.

Okej, tack för svaren, det låter ju bra! Vi tänkte ta tåget till Katterjåkk, är det lätt att se vart leden börjar från tågstationen? Finns det stugor där man kan köpa proviant längs vägen?

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Almgren

Avstängd
Leden börjar vid stationen, finns bara en väg i den riktningen. Med en karta i handen så går det hur bra som helst.

Stugorna är ju som du nämnt Unna Allakas och sen Abiskojaure.

Almgren

Avstängd
de är väl ca 4 dagsmarcher. så en vecka räcker bra, ni kan till och med gå omvägen via Alesjaure om ni vill (blir då 5 dagar)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips