Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Katterjåkk-Abisko

Hej!

Jag o sambon planerar att vandra Katterjåkk- Abisko via Unna Allakas i sommar, vet någon hur det är skyltat längs vägen, är det en led där? (Innan Kungsleden tar vid).

Japp, det är led hela vägen.
Du passerar ett vad - Valfojåkka - som ibland är lite knepigt.
Inte för att det är strömt, men i bortre änden är det lite djupt.
I solsken kan det vara lite svårt att se botten pga allt glitter.
Jag har dock vadat där fem gånger utan att behöva vända.
SKULLE det visa sig för svårt så lär man kunna gå på norra sidan av sjön (även om det är "lite" stenigt) och sedan vada längre nedströms.
Jag har inte vandrat på norra sidan av sjön, men jag kan bekräfta att vattendraget är vadbart längre nedströms.

HåkanF

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Skyltningen är inget problem. Har för mig att det är vinterled hela vägen vilket innebär röda kryss på stolpar och dessutom syns leden tydligt på marken.

Finns ett vad före Valfojåkka vindskydd som kan vålla lite huvudbry om man går enligt leden. Personligen skulle jag rekommendera att passera Valfojaure på den norra sidan och vada nedanför vindskyddet där jåkken breder ut sig.

avslutad210712

Gäst
SKULLE det visa sig för svårt så lär man kunna gå på norra sidan av sjön (även om det är "lite" stenigt) och sedan vada längre nedströms.

Jag har vandrat på norra sidan och blev förvånad över hur enkelt det var med tanke på att jag fått reda på att det skulle vara lite besvärligt. Om jag minns rätt fanns det ett ställe där man fick gå längst nere vid sjön för att passera en klippa men upplevde det inte som speciellt besvärligt.

Okej, tack för svaren, det låter ju bra! Vi tänkte ta tåget till Katterjåkk, är det lätt att se vart leden börjar från tågstationen? Finns det stugor där man kan köpa proviant längs vägen?

Leden börjar vid stationen, finns bara en väg i den riktningen. Med en karta i handen så går det hur bra som helst.

Stugorna är ju som du nämnt Unna Allakas och sen Abiskojaure.

de är väl ca 4 dagsmarcher. så en vecka räcker bra, ni kan till och med gå omvägen via Alesjaure om ni vill (blir då 5 dagar)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips