Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta

Jag gick också över vid kraftverket, jag övernattade i Hunddalshyttan och leden var markerad precis förbi kraftverket. Det var inte svårt eller på något sätt riskabelt att gå där.

Jag hade Calazos karta och där är leden inte riktigt rätt ritad på den norska sidan. Bland annat korsar man jokken i Oligavaggi på ett annat ställe än där det är markerat på kartan. Jag vek av innan Cunnojavri-stugan och gick mot Unna Allakas, där var det ganska sumpigt och svårt att hitta vägen. Jag har läst någonstans om en ny väg mellan Cunnojavri och Unna Allakas.

Här finns mitt färdspår https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1zJafSurM-9J7acAz0_N6EM0FvOc för den här sträckan.

På din plan ser det ut som om ni tänker korsa Vistasjokka, jag har aldrig testat det själv så jag vet inte om det är möjligt, jag har bara hört att det är lite knöligt. Ett alternativ för er skulle ju kunna vara att gå Unna Vistasvaggi.
Enligt kartan finns där en bro utmärkt både vid Vistasstugan och vid mynningen till Unna Räitavagge så hoppas det stämmer och isåfall ska inte vad vara nödvändigt.

Vad gäller den sista biten av färdvägen in i Sverige så är den senaste versionen av Fjällkartan som visas på Kartsök och ortnamn mer korrekt än förut. Om inget underhållsarbete gjorts de senaste åren (mycket tveksamt) är dock den övre leden från bron norr om Cunojávrihytta att betrakta som obefintlig -- det luriga är att när man kommer norrifrån så ser den väldigt tydlig ut i början och har om jag inte missminner mig även en skylt vid bron, men efter bara några hundra meter försvinner den helt i blötmarken (bild).

Den nedre vägen utgår från de norska stugorna och inleds med ett vad över Sealggajohkas utflöde i Čunojávri, som vid normal vattenföring är enkelt (bild). Vill man undvika detta kan man istället följa nära intill jokken nedströms från bron tills det att man stöter på leden. Detta är okomplicerat (bild) och medför den enklaste vägen, då den nedre (riktiga) leden är mycket lättgången därifrån.

Modifierad kartbild:
Visa bilaga 22973
Tusen tack för detta detaljerade svar!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Enligt kartan finns där en bro utmärkt både vid Vistasstugan och vid mynningen till Unna Räitavagge så hoppas det stämmer och isåfall ska inte vad vara nödvändigt.

Ja det stämmer att där finns broar. Jag såg fel på din karta och trodde att ni tänkte korsa före Vistasstugan. Går ni fram till stugan är det inga problem.

Hej!

En gammal tråd, men tänkte ändå skriva i den eftersom att den gav oss bra information innan sommarens tur Katterat-Hunddalen-Unna allakas-Alesjaure-Vistas-Nikkaloukta och vissa saker kan uppdateras.

Vi startade väldigt sent 22a juli (försenat nattåg) från Katterat men vägen upp till Hunddalen var lättgången. Undersökte inte det utmarkerade nedre vadet. Det var dock väldigt högt vatten efter flera dagar med +25 grader i kombination med massor med snö kvar i Narviksfjällen. Dammen som vi tänkt gå över översköljdes av vatten, och jag tror aldrig att jag vågat balansera över med lägre vatten heller. Efter en vacker tältnatt i Hunddalen (det var verkligen värt att gå upp till stugan!) vadade vi över lite nedströms från hyttan. Det satt några pinnar uppsatta som kanske var tänkta som markeringar. Vi gick ungefär där och det gick bra för alla 10 som utgick från stugan på morgonen efter några försök.

Leden från Hunddalen - Cunojavrrehytta är nyligen omdragen och håller sig på västra sidan av sjöarna till precis innan renvaktarstugam. Ut.no hade rätt led men vi missade det och tappade bort leden vid ett snöfält. Gick bra att göra två vad och gå som vår gamla karta visade.

Angående leden norr om Cunojavri så var det väldigt blött, men gick bra att ta sig nedströms jocken frå bron och hitta stigen (som var vältrampad, den missar man inte!). Tack till Kalle för det tipset. Och vi tältade på den fina stranden strax innan gränsen, rekommenderas!

Vi hade en fantastisk tur, tack alla som delade med sig här för länge sedan.

Bild på dammkanten och en bild efter vadet mot Hundaldhytta.
Visa bilaga IMG_6883.jpeg
Visa bilaga IMG_3248.jpeg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips