kartprogram för .jgw filer

Vet någon vilket program man kan använda för flygfotobilder som är kallibrerade och har filändelsen .jgw

.jgw är en så kallad worldfil som innehåller transformationsinformation från en jpg-rasterbild (med samma namn före punkten) till ett koordinatsystem. Själva jgw-filen är ingen bild, utan endast några få rader med text.
Det fungerar i bland annat Arc View. Jag är något osäker, men tror att det fungerar även i Fugawi och Auto Cad map.
(Om wordfilen tillhör en tif-bild så heter den .tfw. Namnet kommer från första och sista bokstaven i bildfiländelsen samt w som i world.)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Finns det någon demo av dessa program att ladda hem eller kan dom enbart köpas och vad kan dom då kosta.
Filerna jag har är kopplade till .jpg bildfiler.

GlobalMapper

Kan varmt rekommendera programmet GlobalMapper för allehanda trixande och transformationer, projektioner och rektifieringar med både raster- och vektordata. Finns på http://www.globalmapper.com, och är under löpande utveckling. Shareware/gratis för hemanvändaren (med vissa begränsningar). Finns ett livligt diskussionsforum på yahoo-groups.

Arc Explorer?

Lyckas inte öppna mina filer i Arc Explorer 4.0.1
Måste man göra något specielt.
Tog en väldans tid att ladda hem programmet när man bara har modem...

För info om hur georeferingsfilen .tfw används, pröva med att kontakta Agneta Oredsson på lantmäteriet. Hon kan skicka ett word doc som heter: Nyhet. Nu får du koordinater med din karta.

adress: Agneta.Oredsson@lm.se

Kortfattad beskrivning av tfw-filens utseende och funktion: (från snabbsökning på nätet)

A TFW file normally contains the following information:

Line Number Sample Value Meaning
Line 1 +6.00 Cell size in the X direction
Line 2 -0.00 Rotation in the X direction
Line 3 -0.00 Rotation in the Y direction
Line 4 -6.00 Cell size in the Y direction
Line 5 1709053.00 Easting value of insertion point X
Line 6 807714.00 Northing value of insertion point Y

Note that sign of the cell size in Y (line 4) defines if the image insertion point is the upper left or lower left corner. A positive means the "Y" values are increasing upwards and therefore, the registration must be starting at the bottom or lower left corner. A negative sign means that the insertion point is the upper left. The insertion point coordinates relate to the map corner of the image in its defined projection itself.

A sample TWF file is shown below:

2.5 pixel x size (meters)
-0.0 rotation factor
-0.0 rotation factor
-2.5 pixel y size (meters)
75000 image min x (meters) (NW
-200000 image max y (meters) Corner)

Filen är alltså en enkel ascii-fil, som har samma namn som tif-filen men med ändelsen .tfw.

jwg tfw?

Mina filer heter .JWG inte .TFW är det samma eller är det bara jag som inte fattar
Har fortafarande inte fått i gång filerna i varken arc explorer eller global mapper.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips