Karta över Kebnekaiseområdet

Hej igen!
Tänkte påbörja mina planer över den tur jag hade tänkt gå kommande sommar, då kring Kebnekaise och dess omnejd. Hade i princip täknkt följa Tommy Greens vandring som han har upplagd på hans jättetrevliga hemsida:

http://www.kebnekaise.nu/se/reseberattelser/resa3.php

Min fråga är om någon där ute skulle vilja hjälpa mig med att scanna in sin detaljerade karta så jag skulle kunna skissa lite i förväg. Det är en självklarhet att jag längre fram ändå kommer köpa denna karta så det handlar självfallet inte om snålhet eller dylikt.
Det skulle vara en till stor hjälp för mig! Har testat Lantmäteriets internetkartor, eniro och Google Earth, men ingen av dessa erbjuder samma kvalité som den karta man verkar kunna köpa över området, som den här:

http://bushcraft.se/images/kebne.jpg

Ohyggligt tacksam för hjälp, och med den röda markeringspennan i handen,

Mvh
Christopher
 
Re: Hallå!!!!

andy69; sa:
Men du, gå och köp en karta...110kr på bokhandeln!

"Snålheten bedrar lätt visheten""

Först och främst, tack för ditt givande inlägg.

Jag har som nämnt självfallet tänkt köpa en karta innan avfärd då jag planerat vandra i fjällen i två veckor. Det jag skulle behöva en digitalt scannad karta till är att helt enkelt kunna rita dit tänkta vägar som jag skulle kunna gå utifrån den vandringsrutt som beskrivits i länken jag angett till en sida på kebnekaise.se.
Om jag hade en scanner skulle jag köpa kartan, scanna den, och sedan med glad min kunna rita upp min väg. Jag har inte en scanner. Därför skrev jag detta inlägg. Det skulle betyda väldigt mycket för mig om någon kunde hjälpa mig med detta. Det är så svårt att hitta några detaljerade kartor på internet :/

Tacksam för hjälp,
Mvh
Christopher
 
Om du i alla falla skall köpa kartan och scnna in delar av den för eget bruk så kan du köpa den på Kartbutiken i Stockholm.
Högfjällkarta KEBENEKAISE upprättad av Pär Holmlund och Valter Scytt.

På Tommys kebenekaise sida kan jag inte hitta en enda inscannad karta. Han har ritat sina rutter och gjort dessa till gif bilder.

Att bushcraft scannat in delar av högfjällskartan och lagt ut den på i en url åtkomlig för vem alla på nätet är ett brott mot lagen om upphovsrätt.
 
Om jag har fel så får någon rätta mig. Kartan bushcraft har scannat in är delar av en specialkarta som finns just över kebnekaiseområdet. Det är väl den Roland nämner här ovan. Fjällkartan du kommer att använda för din tur är BD6 och är inte alls lika detaljerad.

Det du ber om är lite för mycket. Att du tänkt göra rätt för dig i efterhand är lovvärt men hör inte till saken. Bit i det sura äpplet och ta utgiften redan nu och köp kartan för 129:- på till exempel akademibokhandeln. Jag tror det blir billigare om du köper via internätet direkt hos

www.lantmateriet.se

Min rekommendation är att du köper på rulle, klipper sönder den i A4 blad, och sedan bönar du och ber hos någon kompis som har scannar att få scanna in bladen hos honom (prova att muta honom med en låda whiskey, kan funka i en del fall).

Sen kan du skissa hur mycket som helst på datorn. Lämna gärna karbilder med inskissat vägval (och alternativ rutter, sånt blir det rätt ofta) hos någon hemmavid utifall att du inte dyker upp vid avtalad tidpunkt.

Skriv ut och plasta in de delar du behöver, vik dem dubbelt till A5. Plast köper du på bokhandeln samtidigt som kartan.

Lycka till
Peter P.
 
pal2; sa:
Det du ber om är lite för mycket. Att du tänkt göra rätt för dig i efterhand är lovvärt men hör inte till saken. Bit i det sura äpplet och ta utgiften redan nu och köp kartan för 129:- på till exempel akademibokhandeln. Jag tror det blir billigare om du köper via internätet direkt hos

www.lantmateriet.se
Vanliga fjällkartor finns betydligt billigare, t.ex http://www.adlibris.se har dem för 69 kronor. Fortfarande obehagligt dyrt, men bättre än 106 som Lantmäteriet tar i sin egen onlinebutik.

Lantmäteriet säljer också digitala rasterkartor, men senast jag kollade var de betydligt dyrare än de fina färdigtryckta varianterna, något jag inte riktigt förstår logiken bakom.
 
larsl; sa:
pal2; sa:
Det du ber om är lite för mycket. Att du tänkt göra rätt för dig i efterhand är lovvärt men hör inte till saken. Bit i det sura äpplet och ta utgiften redan nu och köp kartan för 129:- på till exempel akademibokhandeln. Jag tror det blir billigare om du köper via internätet direkt hos

www.lantmateriet.se
Vanliga fjällkartor finns betydligt billigare, t.ex http://www.adlibris.se har dem för 69 kronor. Fortfarande obehagligt dyrt, men bättre än 106 som Lantmäteriet tar i sin egen onlinebutik.

Lantmäteriet säljer också digitala rasterkartor, men senast jag kollade var de betydligt dyrare än de fina färdigtryckta varianterna, något jag inte riktigt förstår logiken bakom.


Hej!
Verkar som ingen riktigt vill hjälpa mig med min fråga och jag förstår faktiskt. Det här är väl något man eg. inte får göra, men i mitt fall skulle jag ändå köpa kartan hur det än blev. "Jag ville bara provåka cykeln innan jag köpte den" ungefär. Men ni har helt rätt. DÅ får jag köpa den där scannern jag har funderat på för 2,2kkr samt karta för 70-110 kronor då. Synd att det redan ska läggas ner tunga pengar. Trodde man kunde skissa lite utan att lägga ut massa pengar redan i detta tidiga skede..

Tack för svaren!

Mvh
Christopher
 
Gyllengahm; sa:
Hej!
Verkar som ingen riktigt vill hjälpa mig med min fråga och jag förstår faktiskt. Det här är väl något man eg. inte får göra, men i mitt fall skulle jag ändå köpa kartan hur det än blev. "Jag ville bara provåka cykeln innan jag köpte den" ungefär. Men ni har helt rätt. DÅ får jag köpa den där scannern jag har funderat på för 2,2kkr samt karta för 70-110 kronor då. Synd att det redan ska läggas ner tunga pengar. Trodde man kunde skissa lite utan att lägga ut massa pengar redan i detta tidiga skede..
Om man verkligen vill hitta en karta så finns det säkert på nätet. Har du kollat http://thepiratebay.org , Freenet, DirectConnect, andra fildelningsnätverk?
 
Gyllengahm; sa:
.../ Trodde man kunde skissa lite utan att lägga ut massa pengar redan i detta tidiga skede..
Por Primo Varför behöver man rita upp tänkta färdvägar på inscannade kartbilder? Mycket jobb för lite resultat. Jag brukar rita allt i huvudet för det bli i alla fall ändrigar i rutterna. Lättare att rita om.

Rita rutter i efterhand. Ladda ner satelitblder från NASA. Det är gratis.

Por Segundo Du kan köpa min begade karta för 40 kr +proto så kan du kladda på den så mycket du vill. Det blir billigare än scanner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Melvham Trparksmötet - karta Fjällvandring 4
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Naturnissen Ladda ned karta från lantmäteriet? Fjällvandring 11
Utetant Karta Gautelis? Fjällvandring 3
mkadventure Funäsfjällen karta Fjällvandring 4
Felle96 karta Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
Nervös Karta Grövelsjön Fjällvandring 6
Rapps Vadvetjåkka Karta Fjällvandring 1
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
mick102 Karta Kungsleden Fjällvandring 11
bfia73 karta på nätet Fjällvandring 1
Hemskis Online Karta med Sareks gräns? Fjällvandring 1
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
P.D Pertex i på karta. Fjällvandring 3
flea Karta Helags+sylarna Fjällvandring 2
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
dennis_h Karta Jotunheimen Fjällvandring 6
perniklasjoh Karta över skåneleden ? Fjällvandring 2
...Uffe... Inplastad karta eller ej ?? Fjällvandring 44
Pé Bok/karta Kungsleden Fjällvandring 4
lusth Karta Keb? Fjällvandring 0
sursta Karta över Jotunheimen Fjällvandring 3
Pigge2 Norsk karta? Fjällvandring 2
fjelltur Karta över Lofoten Fjällvandring 17
Filip J Jotunheimen/karta Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Karta & Kompass Fjällvandring 3
nicko_ Myggsituationen Abisko-Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 2
Nettan A Mygg- och vattenläget i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 10
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
Nettan A Myggläget i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 19
carlanca 4 dagarstur i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 6
Trasiga broar i Kebnekaiseområdet! Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.