Kart-GPS för touring på småvägar

Det börjar bli dags för mig att köpa en kartGPS. Jag har nu en Silva Multinavigator, som dessvärre saknar karta. Jag har ledsnat på att ta fram papperskartan vid var och varannan småvägskorsning...

Jag vill gärna använda den för bl.a veckolånga cykelsemestrar på småvägar, även sådana småvägar där jag ogärna vill köra min bil. Sålunda är utbytbara baterier ett krav, liksom ett hyfsat stort (utbytbart) minne för kartmaterialet. Autorutt är inte i vägen.

Så vad rekommenderar ni för GPS-modell och vilket kartmaterial rekommenderas.

Ett alternativ kan vara att koppla Silva Multinavigator ihop med den här http://www.handheld.se/prod_recon.asp?m1=produkter&m2=pda, som jag är småsugen på att införskaffa till firman.

/Niklas
 
Jag skulle köpa från Garmin eTrex familjen. Själv har jag Garmin eTrex Vista med 24 MB minne. Man rymmer nästan hela Sverige i den.

De fungera mycket bra på cykelsemestrar då de är små, har hållare för cykel och använder vanliga AA batterier.

Den har också bilhållare och fungera problemfritt i min VW Golf.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
niking; sa:
...vilket kartmaterial rekommenderas.
Garmins vägkartor är bra och innehåller alla vägar där det är tillåtet att köra bil (även om de är så små och dåliga att man kanske inte vill köra bil där) och ytterligare några vägar till. Rena cykelvägar tror jag dock inte finns utmärkta. Med rätt enhet och kartmaterial får du också en utmärkt fungerande autorutt-funktion. Sedan finns det mängder av Garmin-enheter att välja på beroende vilka andra egenskaper du prioriterar.
 
GPS-egenskaper

PR; sa:
niking; sa:
...vilket kartmaterial rekommenderas.
Garmins vägkartor är bra och innehåller alla vägar där det är tillåtet att köra bil (även om de är så små och dåliga att man kanske inte vill köra bil där) och ytterligare några vägar till. Rena cykelvägar tror jag dock inte finns utmärkta. Med rätt enhet och kartmaterial får du också en utmärkt fungerande autorutt-funktion. Sedan finns det mängder av Garmin-enheter att välja på beroende vilka andra egenskaper du prioriterar.

Helst skulle jag vilja ha en kart-GPS-mottagare som fungerar för rent friluftsliv (med bl.a. inbygd kompass och barometer så som min Silva multinavigator) och för ren bil och cykelnavigering (med autoruttberäkning i "fält" och röstnavigering). Tyvärr verkar inte denna kombination finnas idag på marknaden, utan man får välja en modell för rent friluftsliv (inklussive touring) och en modell för ren bilnavigation. Åtminstone tillöverkomliga priser...

/Niklas
 
Garmin GPS 60 serien och en del Magellan-modeller uppfyller väl dina önskemâl?
En 60CS är väl snudd pâ perfekt?
 
Fördelen med att ha två är att du kan optimera bättre, t ex en GPS60CS för friluftandet och en lättanvänd och tydlig bilnavigator i bilen.

Att använda en GPS med pytteliten skärm för bilnavigering riskerar att bryta mot kommande traftiksäkerhetslagstiftning, on inte i Sverige så utomlands. SvD hade häromdagen en Europakarta som visade att Sverige och Irland är sgs de enda länder där det inte är straffsanktionerat att använda en mobiltfn utan handsfree. Böterna ligger ofta kring tusenlappen och utdöms flitigt.

För skogsbruket måste du ta ställning till om du nöjer dig med Garmins eller Magellans kartutbud (kommande Grmin topokarta, lättanvänd programvara, bra spårhantering hos Magellan) eller om du vill ha möjlighet att använda terrängkartan. I så fall får du ge dig in i PDA djungeln.

Mina rek:

GPS för friluft: Garmin 60CS

- också på sjön: 76 CS

Om också bitmapkartor (ovanstående visar bra vektorkartor): PDA som Loox 720 + BT GPS

Bilnavigation: Tydlig skärm, bra autorutt, bra ljud är viktiga. PDA, TomTom Go, Garmins fristående är en smakfråga.

Själv använder jag

76 CS ute

Loox och iQue 3600 för andra kartor ute. Till Loox BT BPS, till iQue ansluten extern antenn. Båda tillämpningarna har sitt mått av strul fast på olika sätt.

i bil också Loox 720 alt iQue 3600.

På sjön: Raymarine RC400 (handhållen maringps)
 
gundj; sa:
Garmin GPS 60 serien och en del Magellan-modeller uppfyller väl dina önskemâl?
En 60CS är väl snudd pâ perfekt?
60 CS har liten skärm och saknar röstnavigering så för bilbruk är det skralt med uppfyllandet. Den är användbar men långt ifrån idealisk i bilen.

Autorutten i Magellans handhållna är en efterhandslösning som bl.a. saknar automatisk omräkning av rutten. Om man redan har köpt en Magellan kan det ändå vara intressant men jämfört med autorutten i Garmins handhållna är de klart sämre.
 
Re: GPS-egenskaper

niking; sa:
Helst skulle jag vilja ha en kart-GPS-mottagare som fungerar för rent friluftsliv (med bl.a. inbygd kompass och barometer så som min Silva multinavigator) och för ren bil och cykelnavigering (med autoruttberäkning i "fält" och röstnavigering).
Kompass, barometer, utomhusbruk (vädertålighet) och utbytbara batterier talar för eTrex Vista C, 60 CS eller lämpliga Magellan för friluftsbruk. Valet avgörs av hur smidig du vill ha den.

Bilnavigering talar för en enhet med större skärm och röstnavigering som 276C, StreetPilot, Magellan Roadmate, TomTom Go eller en PDA.

Garmins handhållna ovan kan fungera som kompromisser om man nöjer sig med liten skärm, förhållandevis litet minne och gör avkall på röstnavigeringen. Quest eller en (väderskyddad) PDA är istället ett kompromissalternativ om man prioriterar vägnavigeringen och inte måste ha kompass, barometer, standardbatterier och samma tålighet som friluftsmottagarna.
Tyvärr verkar inte denna kombination finnas idag på marknaden, utan man får välja en modell för rent friluftsliv (inklussive touring) och en modell för ren bilnavigation. Åtminstone tillöverkomliga priser...
Det är nog inte i första hand ekonomin utan ergonomin som sätter stopp för den kompromissen. Den större skärm man vill ha på en riktigt bra bilnavigator gör att den blir för klumpig som friluftsenhet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips