Karoliner osv

Tunn ulltråd, hårt stickad och sedan mättad med fårullsfett blir väldigt funktionell och skyddar mot det mesta. Men smartare är att bära det på kroppen, som en kappa som ger skydd hela dygnet, än att släpa på stora tygstycken bara för användning vissa nätter. Om man färgar den blå så blir det väldigt tjusigt ihop med de övriga klassiskt gult färgade ullplaggen. Men om man råkar hamna i nåt varmt land som Turkiet så kan det kännas rätt motigt att börja vandra hem igen i sina ullplagg, nästan så man hellre sitter kvar några år trots kalabaliken…
 
När jag gjorde lumpen 1973-74 på Armens Jägarskola i Kiruna som utbildade fjälljägare, så hade vi knäppetält. Den var ett rombformat galontygstycke och var en del av den personliga utrustningen och som vi hade i våra ryggsäckar. Man kunde knäppa ihop fler stycken så att det blev ett tält av olika storlek. Det var ingen höjdare till tält och det var inte så regn- eller myggsäkert, men det var vad som fanns att tillgå.
Kan tänka mej att tält av denna typ funnits i flera hundra år och då i tätvävd tyg.
Nu för tiden tror jag att jägarsoldater har HB-tält.
Bild som jag hittade på nätet och den är från 1980-talet
462261_4053159925383_281752883_o.jpg
 
När jag gjorde lumpen 1973-74 på Armens Jägarskola i Kiruna som utbildade fjälljägare, så hade vi knäppetält. Den var ett rombformat galontygstycke och var en del av den personliga utrustningen och som vi hade i våra ryggsäckar. Man kunde knäppa ihop fler stycken så att det blev ett tält av olika storlek. Det var ingen höjdare till tält och det var inte så regn- eller myggsäkert, men det var vad som fanns att tillgå.
Kan tänka mej att tält av denna typ funnits i flera hundra år och då i tätvävd tyg.
Nu för tiden tror jag att jägarsoldater har HB-tält.
Bild som jag hittade på nätet och den är från 1980-talet
Visa bilaga 38291

Nutida karoliner, dvs jägarsoldater sover nog ofta även i "enmanstält 2000", kallas även jägarpuppan.

/Patrik
 
När jag gjorde lumpen 1973-74 på Armens Jägarskola i Kiruna som utbildade fjälljägare, så hade vi knäppetält. Den var ett rombformat galontygstycke och var en del av den personliga utrustningen och som vi hade i våra ryggsäckar. Man kunde knäppa ihop fler stycken så att det blev ett tält av olika storlek. Det var ingen höjdare till tält och det var inte så regn- eller myggsäkert, men det var vad som fanns att tillgå.
Kan tänka mej att tält av denna typ funnits i flera hundra år och då i tätvävd tyg.
Nu för tiden tror jag att jägarsoldater har HB-tält.
Bild som jag hittade på nätet och den är från 1980-talet
Visa bilaga 38291
Kul med en riktigt gammal bild där!
Vi hade också knäppetält fast år 2000.
Vi fick dock sovsäcksystem 2000 med enmanstält efter några månader.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.