Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling)

Hej! Nu med coronaläget , så undras om någon vet om det går att vandra eller cykla från Karesuando - Treriksröset på svenska sidan ?. ( för att slippa åka in i Finland)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
=) okej =)
..det blir en bra vandring=)
....menade mer Karesuando och direkt "rakt upp" till Treriksröset (...om man så säger=))=)
/
H

Jag har funderat på något liknande. På kartan ser det väldigt blött ut nordväst om Karesuando. Det som verkade vara vettigaste alternativet var att ta sig till Pulsujärvi och ta sig norrut därifrån. Problemet då verkar vara att kunna sig över Lainioälven men det ska gå. Frågan är bara hur lågt vattenstånd det behöver vara.

Bästa vägen är nog via Pulsujärvi men det vadet över älven är nog ganska livsfarligt just nu. Mycket högt vattenstånd.

Finland är på gång att lätta en del på sina restriktioner enligt min bekant som har dubbla medborgarskap.

Thure

Hej! Någon som vet mer om hur det ser ut i nuläget för passage mellan Sverige och Finland uppe i norr, ex Karesuando ? Vilka regler gäller egentligen nu?

Finland har öppnat gränsen, det går att ringa till gränsbevakningen i Finland för att höra vad som gäller.
Är osäker på om en måste vara fullvaccinerad.
Om du vill ha numret så har jag det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips