Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling)

Hej! Nu med coronaläget , så undras om någon vet om det går att vandra eller cykla från Karesuando - Treriksröset på svenska sidan ?. ( för att slippa åka in i Finland)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
=) okej =)
..det blir en bra vandring=)
....menade mer Karesuando och direkt "rakt upp" till Treriksröset (...om man så säger=))=)
/
H

Jag har funderat på något liknande. På kartan ser det väldigt blött ut nordväst om Karesuando. Det som verkade vara vettigaste alternativet var att ta sig till Pulsujärvi och ta sig norrut därifrån. Problemet då verkar vara att kunna sig över Lainioälven men det ska gå. Frågan är bara hur lågt vattenstånd det behöver vara.

Bästa vägen är nog via Pulsujärvi men det vadet över älven är nog ganska livsfarligt just nu. Mycket högt vattenstånd.

Finland är på gång att lätta en del på sina restriktioner enligt min bekant som har dubbla medborgarskap.

Thure

Hej! Någon som vet mer om hur det ser ut i nuläget för passage mellan Sverige och Finland uppe i norr, ex Karesuando ? Vilka regler gäller egentligen nu?

Finland har öppnat gränsen, det går att ringa till gränsbevakningen i Finland för att höra vad som gäller.
Är osäker på om en måste vara fullvaccinerad.
Om du vill ha numret så har jag det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips