Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling)

Hej! Nu med coronaläget , så undras om någon vet om det går att vandra eller cykla från Karesuando - Treriksröset på svenska sidan ?. ( för att slippa åka in i Finland)

=) okej =)
..det blir en bra vandring=)
....menade mer Karesuando och direkt "rakt upp" till Treriksröset (...om man så säger=))=)
/
H

Jag har funderat på något liknande. På kartan ser det väldigt blött ut nordväst om Karesuando. Det som verkade vara vettigaste alternativet var att ta sig till Pulsujärvi och ta sig norrut därifrån. Problemet då verkar vara att kunna sig över Lainioälven men det ska gå. Frågan är bara hur lågt vattenstånd det behöver vara.

Bästa vägen är nog via Pulsujärvi men det vadet över älven är nog ganska livsfarligt just nu. Mycket högt vattenstånd.

Finland är på gång att lätta en del på sina restriktioner enligt min bekant som har dubbla medborgarskap.

Thure

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hej! Någon som vet mer om hur det ser ut i nuläget för passage mellan Sverige och Finland uppe i norr, ex Karesuando ? Vilka regler gäller egentligen nu?

Finland har öppnat gränsen, det går att ringa till gränsbevakningen i Finland för att höra vad som gäller.
Är osäker på om en måste vara fullvaccinerad.
Om du vill ha numret så har jag det.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.