• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

Svenskar, ts ts ts.
Ur led är tiden och tydligen också jantelagen och allt det där som gör att alla tycker detsamma och håller med, lagom förstås. ;)
När jag var ung fick jag lära mig att harmoni är det viktigaste bland svenskarna. Det ska ju vara så in i Norden harmoniskt. :cool:

Fortsätt bara!

Trevlig helg,
/Georg
 
Att göra sin plikt...

mellpat; sa:
Militarism är fel, som t ex att köpa amerikanska transportplan för 10 miljarder i syfte att kunna flyga svenska soldater till juttaheitti för att "bevara freden". Där har Ofog något som är relevant för svenska demonstrantar att demonstrera mot.

Du tycker alltså att det är fel att vi, Sverige genom köp av två större trp plan får den rörelsefrihet och kapacitet att vid behov snabbt kunna flyga in militära svenska insatsförband för att stabilisera läget, för att skydda oskyldiga civila.. och för att kunna transportera mtrl/skadade/sjuka in och ur landet..??

Att som soldat tjänstgöra under svenska fanan utomlands för fred och stabilitet och med risk för eget liv tycker jag talar för sig själv...Man ska Inte titta bort när andra lider, man ska ta sitt Ansvar!

Mvh Anders, soldat i fält!
 
Re: Att göra sin plikt...

andy69; sa:
Du tycker alltså att det är fel att vi, Sverige genom köp av två större trp plan får den rörelsefrihet och kapacitet att vid behov snabbt kunna flyga in militära svenska insatsförband för att stabilisera läget, för att skydda oskyldiga civila.. och för att kunna transportera mtrl/skadade/sjuka in och ur landet..??

Att som soldat tjänstgöra under svenska fanan utomlands för fred och stabilitet och med risk för eget liv tycker jag talar för sig själv...Man ska Inte titta bort när andra lider, man ska ta sitt Ansvar!

Mvh Anders, soldat i fält!

Äntligen! Det är roligare att diskutera flygplan än karbiner. :)

Nu finns det ju faktiskt inget beslut på att köpa några plan, men såna futtiga detaljer får inte hindra en bra diskussion! Tanken bakom ett införskaffande av tvenne C-17 är att ge Försvarsmakten (FM) en egen global transportkapacitet. Hercules är ett fantastiskt flygplan men både för litet och framför allt för långsamt för att effektivt flyga riktigt stora laster utanför Norden. FM har hittills varit tvugna att hyra in större flygtransportförmåga från t.ex. Ryssland, något som nästan får anses vara praxis bland flera europeiska länder idag. Nackdelen är att man då handlar med civila företag och inte har direkt möjlighet att flyga "som man själv vill" och dels att man måste respektera speditörens ovilja att riskera plan/besättning vid landningar i krigszoner. Ur detta perspektiv vore det perfekt med ett par Svenska C-17.

Nackdelen då? Stora flygplan av den här sorten är fruktansvärt dyra, och ett ägande bygger på att de så gott som ständigt används till något nyttigt. De måste flyga hela tiden för att generera inkomst (även om det är pengar som bara skyfflas runt mellan statsapparatens interna konton). "För varje timma de står på marken dör en ekonom" eller nåt sånt... Idén att ha planen i FM's ägo, men att betrakta dem som en delad nationell resurs är förmodligen inte så dumt. Då kan de jobba även när FM inte behöver dem.

Vad det gäller Svenska specialförband och övrig trupps arbete utanför Sveriges gränser kan jag känna mig väldigt kluven. Visst är det nobelt att den starke hjälper den svage, men om det är allt vi nu har vårt försvar till så har jag svårt att rättärdiga dess existens, särskilt ur ett ekonomiskt perspektiv. Jag föreslår i så fall att det omformas till en rent humanitär organisation.

När andy69 undertecknar sitt inlägg med "Anders, soldat i fält" slår det mig att det är resultatet av ett frivilligt val han gjort. Jag tvivlar inte på att han gör stor nytta där han nu är/har varit, men vill ändå påpeka att hans arbete till stor del bygger på användandet av gemensamma Svenska resurser, betalda med skattemedel, och att det är långt i från alla skattebetalare som ens tycker att det är en bra investering. Tänk om Skatteverket kunde lära sig av donationsregistret och ha en lite ruta man kunde kryssa i på deklarationen där man kunde välja att ens skattepengar inte skulle användas till sånt man inte gillade? :) "OK, ni får mina stålar, men ni får inte använda dem i försvarsbudgeten!"
/Richard
 
Re: Re: Att göra sin plikt...

Tumbleweed; sa:
andy69; sa:
Du tycker alltså att det är fel att vi, Sverige genom köp av två större trp plan får den rörelsefrihet och kapacitet att vid behov snabbt kunna flyga in militära svenska insatsförband för att stabilisera läget, för att skydda oskyldiga civila.. och för att kunna transportera mtrl/skadade/sjuka in och ur landet..??

Att som soldat tjänstgöra under svenska fanan utomlands för fred och stabilitet och med risk för eget liv tycker jag talar för sig själv...Man ska Inte titta bort när andra lider, man ska ta sitt Ansvar!

Mvh Anders, soldat i fält!

Äntligen! Det är roligare att diskutera flygplan än karbiner. :)

Nu finns det ju faktiskt inget beslut på att köpa några plan, men såna futtiga detaljer får inte hindra en bra diskussion! Tanken bakom ett införskaffande av tvenne C-17 är att ge Försvarsmakten (FM) en egen global transportkapacitet. Hercules är ett fantastiskt flygplan men både för litet och framför allt för långsamt för att effektivt flyga riktigt stora laster utanför Norden. FM har hittills varit tvugna att hyra in större flygtransportförmåga från t.ex. Ryssland, något som nästan får anses vara praxis bland flera europeiska länder idag. Nackdelen är att man då handlar med civila företag och inte har direkt möjlighet att flyga "som man själv vill" och dels att man måste respektera speditörens ovilja att riskera plan/besättning vid landningar i krigszoner. Ur detta perspektiv vore det perfekt med ett par Svenska C-17.

Nackdelen då? Stora flygplan av den här sorten är fruktansvärt dyra, och ett ägande bygger på att de så gott som ständigt används till något nyttigt. De måste flyga hela tiden för att generera inkomst (även om det är pengar som bara skyfflas runt mellan statsapparatens interna konton). "För varje timma de står på marken dör en ekonom" eller nåt sånt... Idén att ha planen i FM's ägo, men att betrakta dem som en delad nationell resurs är förmodligen inte så dumt. Då kan de jobba även när FM inte behöver dem.

Vad det gäller Svenska specialförband och övrig trupps arbete utanför Sveriges gränser kan jag känna mig väldigt kluven. Visst är det nobelt att den starke hjälper den svage, men om det är allt vi nu har vårt försvar till så har jag svårt att rättärdiga dess existens, särskilt ur ett ekonomiskt perspektiv. Jag föreslår i så fall att det omformas till en rent humanitär organisation.

När andy69 undertecknar sitt inlägg med "Anders, soldat i fält" slår det mig att det är resultatet av ett frivilligt val han gjort. Jag tvivlar inte på att han gör stor nytta där han nu är/har varit, men vill ändå påpeka att hans arbete till stor del bygger på användandet av gemensamma Svenska resurser, betalda med skattemedel, och att det är långt i från alla skattebetalare som ens tycker att det är en bra investering. Tänk om Skatteverket kunde lära sig av donationsregistret och ha en lite ruta man kunde kryssa i på deklarationen där man kunde välja att ens skattepengar inte skulle användas till sånt man inte gillade? :) "OK, ni får mina stålar, men ni får inte använda dem i försvarsbudgeten!"
/Richard

Gör en ruta för eller emot invandring istället, det skulle ge så mycket mer pengar!
Ooops, så får man ju inte säga!
Vad gäller c-17 flygplan till Sverige så är det helt onödigt.
Bättre att hyra in vid behov.
Svenska soldater i strid är bara ett skämt.
Vi har ju inga riktiga soldater.
God bless America
 
Re: Re: Re: Att göra sin plikt...

RamboRambo; sa:
Gör en ruta för eller emot invandring istället, det skulle ge så mycket mer pengar!
Ooops, så får man ju inte säga!
Vad gäller c-17 flygplan till Sverige så är det helt onödigt.
Bättre att hyra in vid behov.
Svenska soldater i strid är bara ett skämt.
Vi har ju inga riktiga soldater.
God bless America

Min uppfattning är att både svensk trupp och svensk materiel ofta får mycket bra omdömen av övriga militära bedömare. FM klarar sig mycket väl i internationella övningar och övriga världen fortsätter att föbluffas över att man kan ha en så hög operativ kvalitet med en värnpliktsbaserad försvarsmakt. Det enda som är klent är antalet.

Mina invändningar handlar enbart om att vi snart verkar ha förvandlat FM till en "militär resebyrå" som skickar sin personal på uppdrag i världen för att dölja det faktum att vi inte har nog med jobb åt dom på hemmaplan.
/Richard
 
Re: Re: Att göra sin plikt...

Tumbleweed; sa:
andy69; sa:
Du tycker alltså att det är fel att vi, Sverige genom köp av två större trp plan får den rörelsefrihet och kapacitet att vid behov snabbt kunna flyga in militära svenska insatsförband för att stabilisera läget, för att skydda oskyldiga civila.. och för att kunna transportera mtrl/skadade/sjuka in och ur landet..??

Att som soldat tjänstgöra under svenska fanan utomlands för fred och stabilitet och med risk för eget liv tycker jag talar för sig själv...Man ska Inte titta bort när andra lider, man ska ta sitt Ansvar!

Mvh Anders, soldat i fält!

Äntligen! Det är roligare att diskutera flygplan än karbiner. :)

Nu finns det ju faktiskt inget beslut på att köpa några plan, men såna futtiga detaljer får inte hindra en bra diskussion! Tanken bakom ett införskaffande av tvenne C-17 är att ge Försvarsmakten (FM) en egen global transportkapacitet. Hercules är ett fantastiskt flygplan men både för litet och framför allt för långsamt för att effektivt flyga riktigt stora laster utanför Norden. FM har hittills varit tvugna att hyra in större flygtransportförmåga från t.ex. Ryssland, något som nästan får anses vara praxis bland flera europeiska länder idag. Nackdelen är att man då handlar med civila företag och inte har direkt möjlighet att flyga "som man själv vill" och dels att man måste respektera speditörens ovilja att riskera plan/besättning vid landningar i krigszoner. Ur detta perspektiv vore det perfekt med ett par Svenska C-17.

Nackdelen då? Stora flygplan av den här sorten är fruktansvärt dyra, och ett ägande bygger på att de så gott som ständigt används till något nyttigt. De måste flyga hela tiden för att generera inkomst (även om det är pengar som bara skyfflas runt mellan statsapparatens interna konton). "För varje timma de står på marken dör en ekonom" eller nåt sånt... Idén att ha planen i FM's ägo, men att betrakta dem som en delad nationell resurs är förmodligen inte så dumt. Då kan de jobba även när FM inte behöver dem.

Vad det gäller Svenska specialförband och övrig trupps arbete utanför Sveriges gränser kan jag känna mig väldigt kluven. Visst är det nobelt att den starke hjälper den svage, men om det är allt vi nu har vårt försvar till så har jag svårt att rättärdiga dess existens, särskilt ur ett ekonomiskt perspektiv. Jag föreslår i så fall att det omformas till en rent humanitär organisation.

När andy69 undertecknar sitt inlägg med "Anders, soldat i fält" slår det mig att det är resultatet av ett frivilligt val han gjort. Jag tvivlar inte på att han gör stor nytta där han nu är/har varit, men vill ändå påpeka att hans arbete till stor del bygger på användandet av gemensamma Svenska resurser, betalda med skattemedel, och att det är långt i från alla skattebetalare som ens tycker att det är en bra investering. Tänk om Skatteverket kunde lära sig av donationsregistret och ha en lite ruta man kunde kryssa i på deklarationen där man kunde välja att ens skattepengar inte skulle användas till sånt man inte gillade? :) "OK, ni får mina stålar, men ni får inte använda dem i försvarsbudgeten!"
/Richard


Hej Richard!

Ett bra skrivet inlägg uppskattas alltid!
Precis som du skriver så "kostar" saker som står stilla på marken, som inte används! Av det lilla jag vet så kommer planen att hyras ut till andra ändamål/länder när vi inte prio 1 på dom. På så sätt får man in pengar...

Någon skrev: "Alla länder har en armé, sin egen eller någon annans".
Våran krigsmakt ändras med tiden och hotbilden! Från tanken att "Ryssen anfaller med pansarförband över norra Finland" till att idag samarbeta och öva med den Ryska krigsmakten. Man löser humanitära uppgifter genom att vara i missionsområdet som militär enhet genom att skydda/säkerhetsställa att just humanitära organisationer ska kunna göra sitt jobb!

Men Försvarsmaktens huvuduppgift ÄR och kommer alltid att vara att försvara Sverige i händelse av väpnat angrepp!

Javisst, det är ju helt och hållet frivilligt från min sida och så ska det fortsätta vara, människor som "tvingas" göra något gör det oftast sämre än en frivillig! Och det kostar, FN står för en del av kakan och vi skattebetalare för resten! Att ha ett kryssystem skulle vara haltande.. Om man inte har barn, varför betala för sånt?, om man inte är gammal och sjuk, varför betala för sånt? osv,osv... Som en påse med gott&blandat, man gillar inte allt man får :-(!
//Anders
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.