kapell P&H Sirius

Hej! Paddlar sedan sex år en P&H Sirius, gillar den verkligen utom en sak: Jag hittar trots ivrigt provande inte något kapell som tätar. Stänk uppifrån och framifrån går bra, men vågor från sidan och bakifrån kryper upp och in under kapellet och ner i sittbrunnen. Jag har uteslutande prövat neoprenkapell, har sytt om och även sytt helt eget efter sittbrunnens kontur men nej. Har penslat Latex på undersidan. Inte tätt. Har prövat Reeds måttsydda till Sirius. Nix, fortfarande inte tätt. Hade ett tag en tunn list på sittbrunnssargen, för att ge en större och rundare yta för kapellet att täta mot. Fungerade inte, har tagit bort den nu. Nu har jag börjat diskutera med P&H som inte vill kännas vid problemet, men som i alla fall svarat på mail så vi har en kontakt etablerad. De har skickat ett kapell som påstods vara perfekt till Sirius. Perfekt kanske, men inte torrt.

Finns det fler än jag med samma problem? Ja, det gör det, några till vet jag om men säkert finns det fler. Har du en lösning? Eller letar du efter en? Hör av dig till mig! OBS dock att detta endast gäller Sirius med nyckelhåls-sittbrunn, tidigare varianter (S, M och L) verkar inte ha detta problem, och har säkert lösningar som inte är så intressanta för oss blöta stackare...

Hör av er till mig på boel.olin@telia.com

Är du helt säker på att vattnet kommer in mellan kapell och sarg. En del sätter kapellet utanpå flytvästen med förödande resultat men även utan sådana missar kan det läcka mellan kropp och kapell.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns bara ett alternativ! Ett tight neoprenkapell. Jag paddlade en Sirius med mitt neoprenkapell som jag har till min forskajak. och badade mycket med kajaken. Helt tort trots massa rollar. och det kapellet satt inte jättetight.

Out of the box?

Är det kapellet som läcker? Jag har stött på kajaker som läckt mellan sittbrunnskant och däck. Kan också vara något lurit med undersidan på sittbrunnskanten, känn efter så att det inte är något jox där som "öppnar upp" lite i tätningen mellan kapell o sittbrunn.

Mina neoprenkapell har varit "rimligt" täta, oftast klart tillräckligt eller rentav förvänande täta.

Borde

inte vara något problem. Tror att du antingen har en sittbrunnssarg som inte är tätt fastplastad i däcket eller ett läckage någonstans i kapellet eller mellan kapell och midja.
Bottnar shockcorden på neoprenkapellet längst in under sittbrunnssargen?

Var läcker det om du sätter på ett transportkapell och låter vattnet rinna ur sittbrunnen med någon liter vatten i sittbrunnen och kajaken upp och nedvänd?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips