Kap-Arctic

Heisann

Etter å ha tittet litt rundt på forumet her har jeg blitt overbevist om at jeg MÅ HA en Kap-arctic brenner! Konstruksjonen virker å være genial! Jeg har lenge sverget til Optimus Explorer montert i min Trangia 25, men etter at jeg i høst presterte å knekke (brutit av?) fuelflangen der den var festet til selve brenneren, ble jeg litt skeptisk. Hadde dette skjedd langt til fjells på vinteren kunne ting fort ha blitt kritisk.. Nå fikk jeg en ny brenner (gratis) med slange fra den norske importøren, men jeg stoler ikke lenger på konstruksjonen.

Hvordan driver han karen i Kiruna forretningen? Sender han varer i postoppkrav, da kan det bli litt tungvint (tråkigt?) å få sendt ting til Norge, eller går det an å betale med bankforskudd?
Eventuellt er det noen andre forretninger i Sverige som selger produktet? Friluftsbolaget.se hadde den ikke. I Norge er den heller ikke å oppdrive..

mvh,
Tor H. E.
Tromsø, Norge

Är inte hundra på att jag fattat all norska rätt men gör ett försök.
Gunnar Finn säljer KAP på postorder, det ryktas om att ngn butik i Stockholm säljer men jag vet inte.
Jag köpte en ny KAP-brännare förra veckan då min andra har försvunnit! (Fråga mig inte hur det gått till men den är borta) Han skickar ett litet käcktpostpaket med de grejer man beställer på telefon. Har du redan Trangiat så är det väl frågan om pump, flaska, brännare och behållare för förvärmningsbränsle. Jag beställde med kök också och frakten blev då (tillsammans med postförskottsavgift eller vad det heter) 125:-. Jag betalade för hela kalaset på posten när jag hämtade ut det hela...
Hur det funkar till norge har jag ingen aning om.

Under postens transport blev min flaska bucklad rätt rejält. Eftersom det inte var några stora märken på paketet blev det lite strul men det löstre sig fint och jag fick själv köpa en nyflaska på stan som posten betalade när jag visade kvittot. Detta var bra för mig då jag fick en MSR flaska istället för Sigg, eller ja siggen fick jag också och den är numera fint utbucklad.
Det jag tänkte på med detta var, vem blir ansvarig för en eventuell sådan händelse i ditt fall? Svenska eller norska posten? Nu är ju en bucklad flaska hela världen men det vore ju intressant att veta. Bucklade flaskor är en ovanlighet enligt Gunnar.

Ska du köpa ett kök tycker jag du ska passa på att beställa en skyddspropp som man skruvar in i slangen när den inte är kopplad till brännaren, den räddar o-ringen. Kostar 20 kronor så det är den värd. Sedan kan det vara bra med en extra doseringsflaska för förvärmningsbränsle tyckerr jag....flaskorna är smidiga och det är bra att slippa balta mellan olika flaskor om man är på långtur så en flaska inte räcker.

Vet inte om jag fick med allt eller om jag ens svarade på din undringar men nått blev det kanske... :)

/Andreas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Oppkrav

Gunnar Finn säljer mot oppkrav, åtminstone inom Sverige. I Stockholm finns det en forretning som åtminstone tidigare har sålt KAP-brännaren. Du hittar den här:

http://www.sportkomp.se

Själv är jag på jakt efter två norska prylar: en samekniv från knivsmed Strömeng och Normecas Fotposer.
Visserligen inga kök så det är lite "off-topic" men du kanske vet någon webbutik som säljer?

Mvh,

Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips