KAP-Arctic is back!

"Os"-lukt

Jag har ju ett par kök, inkl Nova och Kap-Arctic, och det där problemet känner jag igen. Det är rätt stor skillnad att tömma slangen och utjämna trycket genom brännaren som alla(?) moderna brännare gör jämfört med original-Kap. Du förångar ju en del bränsle efter det att köket brunnit ut och med fotogen är det inget jag gör i absiden i alla fall. Det luktar mer än heptan mfl. bränslen. På gamla Kap sitter det istället en ventil på flaskan för att evakuera trycket. Det luktar betydligt mindre.


Jag följer med intresse hur det går för er med era hemmabyggen. Mitt kap är ju runt 20-år nu. Brännare ser det ju ut att gå att lösa men finns det någon som hittat en pump där man lättar på trycket vid flaskan?

Hälsningar

Tommy
 
En lösning är ju att låta köket svalna innan man evakuerar övertrycket. När man störs av oset sitter man oftast inomhus, och har då inte heller bråttom.

En annan litet mer raffinerad lösning är att montera en liten T-skarv mellan pumpen och slangen. I den öppna anslutningen sätter man sedan en plugg med packning, vilken man kan evakuera med.

EDIT:
Efter ytterligare provkörning drar jag tillbaka mitt uttalande om trycket i flaskan. Brännaren går renare ju mer man pumpar, och det verkar inte gå att "överpumpa".

Det pulserande jag nämnde verkar vara någon slags själv-oscillation, vilken startar när man justerar lågan för snabbt. Vrider man kranen sakta verkar detta inte uppstå.
 
Om du har kran vid bränsleflaskan så prova att dra till den lite - tillräckligt öppen för att den långsamma flödet av bränsle är närmast obehindrad men trögt för snabba flöden när det tendera att oscillera - med andra ord så skall man med kran och dess strypning simulera samma funktions som stötdämparna för fjädringen i en bil då det som förångas in föragsardelen och luften i bränsleflaskan gör det till nästan perfekta gasfjädrar med låga förluster vilket gör att en startad oscillering (pga att bränsle når hetare delar och gasar häftigare och trycker bakåt den flytande bränslet, och så blir det för lite gasbildning gentemot förbrukning i munstycket och bränslet rusar framåt igen) kan få väldigt hög amplitud.

en ganska tät filter i sugslangen kan också göra samma tjänst och bromsa ned rörelserna
 
Kapliknande pump...

...vill minnas att den första pumpen till Optimus Explorer hade utluftventil. Tror det är en sådan som syns på Ultima Naltios hemsida...

...med lite tur kan den finnas som reservdel någonstans...

Annars blir det till att använda de nyare pumparna. Tycker själv att primus pump är bra, tycker faktiskt bättre om "tömnings"-pumparna, störs inte av lukten...

//J
 
Ett sånt

filter fanns på mitt KapArctic men jag tog bort det av nån anledning som jag nu inte minns. Men handhavandet blev lättare utan filtret kanske var det för tätt.

Thure
 
Min optimus-flaska jag har till mitt hemmabygge, saknar ventil för avluftning. Jag föredrar att helt enkelt lossa hela pumpen ett ½ varv för att släppa ut trycket när jag släcker lågan. Det har tyvärr olägenheten att spraya ut lite fotogen, som alltid tycks ligga runt packningen. Det löser jag genom att ha en liten remsa av en trasa lindad runt halsen på flaskan, med en gummisnodd som håller den på plats.

Inte optimalt, men klart bättre än oset som blir med vända-flaskan-metoden. Dessutom kan man släcka lågan direkt. Flaskan har jag normalt stående hela tiden. Lättare att pumpa...

En poäng med att släppa trycket medan brännaren är varm, är att det förgasade bränslet i brännaren, trycker tillbaka vätskan i slangen till flaskan när man släpper trycket i flaskan. Om man väntar för länge, kondenserar gasen och trycket i brännaren försvinner. Då blir vätskan kvar i slangen.
 
Nu är det ju så att man vänder flaskan på t.ex. nova medans lågan fortfarande brinner, så att ångorna förbränns. Ursäkta för att jag påpekar självklarheter och kanske förolämpar någon men jag kan inte få det till annat än att det verkar råda andra uppfattningar här i tråden hur man hanterar vändköken
 
Nu är det ju så att man vänder flaskan på t.ex. nova medans lågan fortfarande brinner, så att ångorna förbränns. Ursäkta för att jag påpekar självklarheter och kanske förolämpar någon men jag kan inte få det till annat än att det verkar råda andra uppfattningar här i tråden hur man hanterar vändköken

Precis.
När man är klar (eller något innan om man vill spara bränsle) vänder man flaskan, varpå köket brinner tills dess att slangen har tömt sig på vätska.
Tom slang = mindre kladd. Detta är en fördel som inte finns på "vanliga flaskor".

Det är först efter jag nu har problem. Efter att slangen tömts är det ändå en del tryck kvar, och då matas köket med en luft/bränsle-blandning som är för "snål" för att köket ska kunna brinna. Det bränsle (i detta fall fotogen) som dock kommer ut i blandningen "torr-kokas" och osar som bara den. Problemet uppstår inte vid användning av bensin i kopp-brännare, och jag tycker att problemet var betydligt mindre med fotogen i kopp-brännare än vad det nu verkar vara i min hatt-brännare.

Problemet minskas effektivt genom att köra slangen tom, stänga av köket, låta det svalna en stund, och sedan släppa ut resten av trycket.

Enklast vore dock en "vänd-flaska" som dessutom hade en evakueringsventil =)
 
Mitt tilldelade Explorer har ventil på pumpen. Att sätta ventil på förfintliga pumpar är inte svårt för den som vet vad han/hon kan, men frågan är om det är klokt. En sak till att tänka på passar nog vissa men inte alla.
Det förefaller som MSR, Optimus och Primus tänker i liknande banor, säkert inte utan orsak. YMMV
 
Nu är det ju så att man vänder flaskan på t.ex. nova medans lågan fortfarande brinner, så att ångorna förbränns. Ursäkta för att jag påpekar självklarheter och kanske förolämpar någon men jag kan inte få det till annat än att det verkar råda andra uppfattningar här i tråden hur man hanterar vändköken

Jomenvisst...
Även om det snarare är vätskan i slangen som förbränns efter att man vänt flaskan - om man ska va' petig...

Som redan påpekats är det rök-puffen med fotogen-os som man undviker genom att släppa ut trycket i flaskan. Om man gör det medan lågan brinner, tömms slangen baklänges till flaskan. Inget drippel från slangen, inget svinn och lågan slocknar direkt - framförallt - utan os!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 6
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
nallaq Kap-Arctic "reservdelar" Kök och brännare 48
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 8
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.