När jag började att paddla på 50-talet så var det kanot som gällde. Kaják? Vet inte ens om jag hade hört talas om dem i annat sammanhang än i historier om eskimåer. Så därför håller jag med om vad som skrivits i Nordstedts Uppslagsbok från 1952: "Kaják, i polartrakterna använd lätt o. smäcker båt, hos eskimåerna en- eller tvåsittsig o. best. av en skinnöverklädd trästomme". I Lilla Focus reviderad 1965 skriver dom: "Kaják, däckad enmanskanot med sälskinnsöverklädd trästomme. anv. av eskimåerna". I övrigt beskrivningen av: "Kanót, farkost urspr. urholkad trädstam nu väv el. gummiduk över trästomme. Drivs med paddelåra el. segel". Så vad skall vi enas om? Kanske att båda är båtar
För min del så vill jag kalla "båtarna" som har uppsvängd för- och akterända: Kajaker och de andra modell VKV som är mer raka i linjen: Kanoter. Förresten vad står det i nya Encyklopedin nu när utveklingen har rasat iväg beträffande material och utförande? Vad heter det i tävlingssammanhang? Där säger Nordstedts Uppslagsbok: "Kanotsport som tävlingsform omfattar 500, 1.000, 10.000 o. 4 x 500 m o. försiggår med kanoter (vanligen 1 el. 2 man) samt med kanadensare (1 el. 2 man ....”. Frågan kanske helt enkelt kan besvaras med att: Kajaken är nu i modern tid att betrakta som en kanot med ett spesiellt utseende och med speciella egenskaper och avsedd för speciella förhållanden och ändamål som t.ex. havspaddling och utrustad med täta lastutrymmen.
God paddeltur och kom gärna med synpunkter.
Mvh!
/Sten.
God paddeltur och kom gärna med synpunkter.
Mvh!
/Sten.