Kanot eller Kajak, so what?

När jag började att paddla på 50-talet så var det kanot som gällde. Kaják? Vet inte ens om jag hade hört talas om dem i annat sammanhang än i historier om eskimåer. Så därför håller jag med om vad som skrivits i Nordstedts Uppslagsbok från 1952: "Kaják, i polartrakterna använd lätt o. smäcker båt, hos eskimåerna en- eller tvåsittsig o. best. av en skinnöverklädd trästomme". I Lilla Focus reviderad 1965 skriver dom: "Kaják, däckad enmanskanot med sälskinnsöverklädd trästomme. anv. av eskimåerna". I övrigt beskrivningen av: "Kanót, farkost urspr. urholkad trädstam nu väv el. gummiduk över trästomme. Drivs med paddelåra el. segel". Så vad skall vi enas om? Kanske att båda är båtar :) För min del så vill jag kalla "båtarna" som har uppsvängd för- och akterända: Kajaker och de andra modell VKV som är mer raka i linjen: Kanoter. Förresten vad står det i nya Encyklopedin nu när utveklingen har rasat iväg beträffande material och utförande? Vad heter det i tävlingssammanhang? Där säger Nordstedts Uppslagsbok: "Kanotsport som tävlingsform omfattar 500, 1.000, 10.000 o. 4 x 500 m o. försiggår med kanoter (vanligen 1 el. 2 man) samt med kanadensare (1 el. 2 man ....”. Frågan kanske helt enkelt kan besvaras med att: Kajaken är nu i modern tid att betrakta som en kanot med ett spesiellt utseende och med speciella egenskaper och avsedd för speciella förhållanden och ändamål som t.ex. havspaddling och utrustad med täta lastutrymmen.
God paddeltur och kom gärna med synpunkter.
Mvh!
/Sten.

Gamla synder

Ja tyvärr har kanot blivit ett ord för allsköns paddel- och segelbara flytetyg men det skapar bara förvirring tycker jag.
Det är väl helt klarlagt att den arktiska kajaken är förebild för den däckade kanoten/kajaken hur den än ser ut.
Arktiska kajaker kan se väldigt olika ut i utförande. Det finns modeller med låga stävar, så stävarnas utseende borde inte alls ha med saken att göra.
Men i kanotens/kajakens intåg i sekelskiftet så skrev Sven Thorell i en av sina böcker att han tyckte dom borde kallas "Kanot", för att kajak var ett namn som Inuiterna använde på "sin" kajak.
Men han skriver även att det är den som är förebilden för den svenska kanoten.
Och det kanske är det som är boven i dramat.
Men i modern tid så har det blivit så att kajak används i stora delar av världen på den däckade paddelfarkosten och det gör det så mycket lättare att skilja från den öppna kanoten.
Mvh Bengt Larsson.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanot = låda = kajak eller kanadensare

Jag förstår inte att det skulle vara svår terminologi.

Kanot är ett samlingsbegrepp för, en av en person bärbar båt, som är spetsig i bägge ändar och som paddlas med enkel eller dubbelpaddel dvs inte ros.

Med kajak menas på svenska en däckad kanot som paddlas med dubbelpaddel.

Kanadensare är odäckad kanot som oftast paddlas med enkelpaddel och där man kan paddla knästående.

Säg kanot eller låda om du inte vet om du skall använda kanadensare eller kajakbenämningen.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips