Kan man inte åka tåg till fjällen längre?

Var har du hittat info om att nya vagnar är på gång på Google så står det att upphandlingen är avbruten både på vagnar och lok.
Flyg passar ju enbart från GBG el Sth till Kiruna och vidare till Keb.
Jag har också läst om det att de ska köpa in nya vagnar och lok och det står på flera ställen bl a på Trafikverket. Men de kommer att levereras 2030.

Senast ändrad:
Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Problemet med tog är att det är så lite flexibelt. Tvivlar på att person trafik i områden som Norrland med tog är speciellt gångbart kommersiellt.

Förstår inte heller varför så många svenskar verkar åka långt till de norra svenska fjällen när det finns så mycket närmare fjäll i Norge. Ok, finns säkert områden i Sarek som är så pass öde att man inte hittar något liknande i Norge men stora delar av Kungsleden tvivlar jag på är så speciella. Om inte tog transporten som ibland fungerar bra fungerar så verkar det mest onödigt långt.

Problemet med tog är att det är så lite flexibelt. Tvivlar på att person trafik i områden som Norrland med tog är speciellt gångbart kommersiellt.

Förstår inte heller varför så många svenskar verkar åka långt till de norra svenska fjällen när det finns så mycket närmare fjäll i Norge. Ok, finns säkert områden i Sarek som är så pass öde att man inte hittar något liknande i Norge men stora delar av Kungsleden tvivlar jag på är så speciella. Om inte tog transporten som ibland fungerar bra fungerar så verkar det mest onödigt långt.

Ja, Norge är fantastiskt när det gäller fjäll.
Mera av det mesta och närmare förmånga som i Sveriges södra del, dessutom kombination fjäll-fjord om så önskas.

Undvikar man dom västa turistmagneterna finns mycket fin vandring utan mycket folk, typ 45-55mil från Mälardalen har man kanonfina kalfjäll att vandra på.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.