Kan man inte åka tåg till fjällen längre?

Det är naturligtvis alldeles galet att vi inte har bättre tågförbindelser i Sverige. Om det ska finnas förutsättningar att diskutera nån slags "klimatomställning" måste det ju finnas vettiga alternativ till egen bil eller att flyga.
Men ... om man bortser från flygskammen finns ju flyg med något mindre flygbolag från Arlanda direkt till Hemavan, då är det bara att snöra upp kängorna eller trailskorna och börja vandra från flygplatsen. Jag tror samma bolag flyger till Gällivare, men då blir det ju en transfer med buss till Vakkotavare eller Ritsem.
Vill ta oss från Sundsvall till Padjelantaleden denna sommar och tåg med sovvagn är dubbelt så dyrt som flyg och tar ju lite längre....

Vill ta oss från Sundsvall till Padjelantaleden denna sommar och tåg med sovvagn är dubbelt så dyrt som flyg och tar ju lite längre....

Verkar finnas rätt många anledningar att välja bort natttåg till fjällsemestern vad det verkar.
Själv väljer jag bilen, eller möjligen flyget.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Verkar som länstrafiken i Norrbotten nu släppt busstider.
Själv blir det tåg til Arlanda, flyg till Arvidsjaur, sedan buss till Sandviken via Arjeplog. Sandvikens Fjällgård verkar kunna fixa transport till startpunkt mot Jurun och Ikesjaure.

Ca 3300 kr för enkel resa 1 person Stockholm - Ritsem i Juli med liggplats och återbetalningsbar biljett. Då får det bli att åka till Ammarnäs istället för halva det priset. Blir först tåg till Östersund och därefter buss hela vägen upp till Ammarnäs och får se en bit av inlandet istället för kusten som annars.

Ca 3300 kr för enkel resa 1 person Stockholm - Ritsem i Juli med liggplats och återbetalningsbar biljett. Då får det bli att åka till Ammarnäs istället för halva det priset. Blir först tåg till Östersund och därefter buss hela vägen upp till Ammarnäs och får se en bit av inlandet istället för kusten som annars.
Även i dessa inflationstider måste jag säga att det där är en prisnivå som är direkt stötande, i synnerhet för någon som är ute så pass tidigt som nu.
Minns de gamla tiderna på 00-talet. 500 kronor tog en oftast lätt upp till Abisko under högsäsong med SJ. Kunde vara billigare.

Flyg tur och retur till Kiruna verkar gå få för ca 2200 i Juli nu.
Om det nu ens går större mängder flygtrafik i närheten av vad som är planerat förstås - Hormus kanske fortsätter vara igentrumpat och massor av bokade biljetter ställs in. Kan bli en stökig sommar...

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Detta verkar vara den nya prisnivån. Jag åker som pensionär och betalar nästan 6000 kr t o r Lund - Ritsem (men det hade inte blivit mer än marginellt billigare om jag utgått från Stockholm). Förra året kostade fjällresan ca 4000 kr t o r. Inte identiskt samma resa men skillnaden i resmål var liten.

Att vi skåningar bara har marginellt dyrare resor till Norrbotten är ju en ljuspunkt (för oss) men det finns kanske någon lag eller förordning som reglerar detta. Så har det nog varit länge.

Nytt för i år är tydligen att nattågen går till Umeå, sedan blir det buss vidare därifrån. Inga nattåg går längre än till Boden. Men vid vår bokning fick vi inte ens det alternativet, möjligen pga banarbeten.

Slutsats: Jämfört med förra året har transportservicen blivit betydligt sämre, samtidigt som min kostnad för resan har höjts med ca 50%. ☹️ Men vad gör man inte för att återse sina kära fjäll?

För 6000 åker jag hellre på solsemester till Mallis en vecka.

Nej, bil är enda alternativet för mig. Tåg har jag inte åkt sen 2016.

Detta verkar vara den nya prisnivån. Jag åker som pensionär och betalar nästan 6000 kr t o r Lund - Ritsem (men det hade inte blivit mer än marginellt billigare om jag utgått från Stockholm). Förra året kostade fjällresan ca 4000 kr t o r. Inte identiskt samma resa men skillnaden i resmål var liten.
Jag kom undan lite billigare, uppresa Göteborg-Ritsem och retur Gällivare-Göteborg (pensionär, full återbetalning, liggvagn) totalt 3024kr (2084kr+940kr). Jag åker dock i början av augusti som kanske innebär lite mindre tryck på biljetterna? I uppresan ingår ju bussen till Ritsem som är ganska dyr, medan kostnaden att ta sig till Gällivare för hemresan tillkommer beroende på var jag väljer att avsluta vandringen.
Nu återstår nöjet att detaljplanera vandringen.

Verkar som länstrafiken i Norrbotten nu släppt busstider.
Själv blir det tåg til Arlanda, flyg till Arvidsjaur, sedan buss till Sandviken via Arjeplog. Sandvikens Fjällgård verkar kunna fixa transport till startpunkt mot Jurun och Ikesjaure.
Det där måste jag kolla eftersom jag valt bort Jurun/Ikesjaure eftersom bussarna inte längre går till Norge.

Tack för bra tips.

Det där måste jag kolla eftersom jag valt bort Jurun/Ikesjaure eftersom bussarna inte längre går till Norge.

Tack för bra tips.
Jag har kollat och sökt från västra Sverige via Sthlm,.Buss från Umeå till Arjeplog, via Jörn. Sedan har länstrafiken turer med linje 104 från Arjeplog till Sandviken Rv95, mån-ons-fre. Sista biten till led mot Jurun/Ikesjaure kan man få skjuts mot betalning. Ska dit slutet på juli.

Jag har kollat och sökt från västra Sverige via Sthlm,.Buss från Umeå till Arjeplog, via Jörn. Sedan har länstrafiken turer med linje 104 från Arjeplog till Sandviken Rv95, mån-ons-fre. Sista biten till led mot Jurun/Ikesjaure kan man få skjuts mot betalning. Ska dit slutet på juli.
Har en gång för många år sedan åkt buss hem från Guoledisjávrre rastplats till Kalix när bussen gick över till/från Norge men det var en hel del "hoppande". Tre bussbyten dvs fyra olika linjer men det gick åtminstone. Har funderat på att ta bilen upp men vill helst starta där och sluta "någonannanstans" för en rundvandring där känns lite begränsande. Dessutom finns det en hel del fiskevatten om man går tvärsöver.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.