Kan man inte åka tåg till fjällen längre?

För min del har jag åkt till norska fjällen istället, mycket billigare och enklare än till svenska fjällen. Fast som några skrev tidigare i tråden är Västerbottenfjällen ett mycket bra alternativ. Jag kanske ska vandra i fjällen i sommar och det blir definitivt någonstans i södra Lapplandsfjällen. Lättare att resa där än till ovanför polcirkeln.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Det kommar att finnas tåg (dels i kombination med ersättningsbuss) upp till Norbottensfjäll även denna sommar, men:
Som bekannt finns ju bara en tåg per dygn/natt kvar norr om Umeå.
Även denna sommar görs mycket underhåll på järnvägen som tyvärr bara har en spår, så man måste stänga den under den tiden. Vädret i norr medförar ju att man kan bara göra den underhåll på en viss del av året, som sammanfallar med sommarsaisongen...
En hel del av ersättningstrafiken och tidtabelsjusteringen är väl redan mer eller mindre klart, men inte helt i mål. Så därför finns flera förbindelse inte med i tidtabellen eller klart att köpa.
Mer info om vad som gäller under vilken tidsperiod finns här:

För min del blir det tåg även denna sommar, men med en större andel buss än vad jag skulle välja normalt.
Jag skall till Muddus.
Under den tid jag skall resa norrut kommar tågen senare till Boden och därifrån blir det buss, så jag hinnar troligen inte med mina anslutningar som troligen inte ändras...
Så det blir den sena nattåg till Umeå och buss därifrån till Jokkmokk. Falcks omnibus som även kör till Ritsem börjar trafikera Umeå - Jokkmokk - Gällivare - Kiruna, men visst hinnar man inte med Länstrafikens bus till Abisko...

Angående ålder av nattågsvagnar till övre Norrland:
De är alla byggt mellan 1979 och 1994, förutom restaurantvagnar som de flesta väl upplevar som ganska modernt - de blev byggt 1968/9 men totalrenoverat 2001.
Källa: https://www.jarnvag.net/trafikverket
De äldre vagnar som SJ har kvar används normalt inte till övre Norrland men väl till Jämtland och mellan Malmö och Stockholm.

Henning

När semestern blivit äntligen beviljad så börjar jag kolla på fjällresor och konstaterar snabbt att till norra Norrland kan man inte åka i augusti med tåg. Några enstaka dagar finns förbindelser (30 timmar!!! från Göteborg till Abisko) som inte går att boka och som sannolikt också kommer att försvinna p.g.a spårarbeten. Det är också helt sjukt, att man inte vet när var hur man skall bygga några få månader i förväg. Om enda vägförbindelsen drogs in någon månad skulle det naturligtvis bli ramaskri, men tåg räknar de med att folk bara åker för nöjes skull och lika gärna kan avstå. Det skulle vara intressant att se besökstrycket på Abisko Turiststation, är det ens någon idé att öppna den för sommarsäsongen? Det verkar inte bara vara i Norrland heller. Under påskstormen i Västsverige hölls alla lite större vägar öppna, men tågen stod still i flera dygn, inklusive en av årets allra största resdagar. Undrar vad det kostar samhället med alla de tusentals utförda dagsverken som försvann eftersom Trafikverkets personal inte ville bryta sin påskledighet för att få tågen att rulla på annandag påsk.
Nu är ju inte den nuvarande regeringen känd för sin miljövänlighet, men när man börjar diskutera möjligheten av bensinransonering kanske man först ska se till att det överhuvudtaget är möjligt att förflytta sig med tåg. Alltså om man behöver resa specifika dagar (ja, eller ens specifika månader, om man ska till norra Norrland) och inte kan ha några dygn mellan resan och viktigare aktiviteter, som exempelvis arbete.

Vad gör ni andra som planerat att resa till Norrbottensfjällen? ( Eller Västerbottensfjällen är nog lika illa) ? Åker någon annanstans? Flyger? Vandrar i juli eller september (när det verkar gå tåg)? Eller väntar och hoppas att de till slut faktiskt tänker köra tåg NÅGRA dagar i augusti?
Det blir bil...tåg är för osäkert.

"Man har haft två nattliga linjer till övre Norrland varje dygn. Från måndag vänder den ena efter omkring halva vägen – i Umeå."

"Det andra tåget som går till Kiruna och Narvik försämras. Resenärer måste kliva av i Boden kl 06, tassa ut på en öde perrong och förhoppningsvis kliva på ett annat tåg med enbart sittplatser."

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!
Det är såklart så att om man åkte tåg på 70-talet kan man ha hamnat i vagnar som är ännu äldre, inget konstigt med det. Det kan även vara så att de vagnar du åkte med då har "renoverats" under åren och igenkänningsfaktorn då inte blir självklar.
Dock kvarstår faktum att flera av dagens vagnar är från 70-talet, det finns till och med ännu äldre vagnar.
Tågnördar kan fördjupa sig här:
I sovvagnarna finns numera wifi. Jag har inga wifiminnen från 70-talet. Andra skillnader är att sovvagnsdörrarna numera saknar glasrutor och de låses upp med hålkort. Det finns dusch i sovvagnarna och när du spolar på toaletterna så kan du inte se järnvägsrälsen.

Tåg fungerar bra där det finns och tillräckligt många vill åka för att göra det lönsamt.

Men det är också en väldigt oflexibel lösning som också är väldigt utsatt för störningar. I Norge har det de senaste åren varit många tillfällen där spåren skadats och man inte kan köra tåg under ibland långa perioder.

Har läst att det är svindyrt att bygga spår för höga hastigheter. Att åka tåg är väl sällan speciellt billigt heller.

Så man kanske ska satsa mer på (el)-bussar istället för tåg i många områden?

Nu är jag inte insatt i vad som sker i norra Sverige men borde man inte ha vanliga avgångar hela sommaren och sätta in bussar när man inte kan köra tåg så att man faktiskt kan planera och boka i förvägen?

För min del har jag åkt till norska fjällen istället, mycket billigare och enklare än till svenska fjällen. Fast som några skrev tidigare i tråden är Västerbottenfjällen ett mycket bra alternativ. Jag kanske ska vandra i fjällen i sommar och det blir definitivt någonstans i södra Lapplandsfjällen. Lättare att resa där än till ovanför polcirkeln.
Sista turen till Norrland var 2021 då endast 6h försenad men lika många timmar med mask pga ev smitta på tåg med 2 tåg resenärer i ett tåg.

Ni som jag väljer Norge mot er önskan får vara medvetna om att det blir mörkt på Natten så någon typ av tält belysning behövs,samt att det i tex Breeheimen jag var i den sk sommaren kan vara vår/höst väder hela tiden.
De är ju VY som driver tåg och de flesta bussarna med få undantag som de som går mellan Oslo och Bergen och Nordnorgebussen samt Lokaltrafik som ofta är gratis på sommaren tex mellan Otta och Jutenheimen samt att det är mkt folk på semestertid spec när Mellan Europa har ledigt och lite Tyska kan var bra att kunna.
Även Nya områden som är avstängda pga vildrensskydd med indragna leder och stängda hytter tex i Hardangervidda och Rondane/Dovre.
Sist nämnda omr kan var lite mindre regn än övrigt.

Skulle ni ta bil så är drivmedel betydligt dyrare samt vägavg nästan överallt och köer in mot Oslo på sönd eftm sommar och tid höst ca 5 mil.
Flyg är ofta billigare pga fler bolag.
Ringde VY kundstänst i veckan och varit mkt ras under tid vår och avst stäckor men mindre vanligt senare på året ibl kan även bussar vara försenade pga mkt vägarbete konc till Sommaren.
Vattenrening har jag med sedan Cryptosporidium för några år sedan samt även risk för E-coli pga mkt får och i vissa områden vildren högt upp i kalfjällen.

Broar i fjällen är ofta Dugnadsjobb så lite sämre än SV statliga och ofta med ramper utan räcken eller vajrar då brukar jag backa ner för att kunna hålla i sig om det behövs.
De vantar jag har med mot kyla och regn är montagehandskar som minskar risken för att få stålflisor i händerna efter vajrar samt anv för att röja sten på klippor om man måste sätta upp tält pga oväder med tex dimma så man ej ser markeringar för led eller vill ha utsikt på ledigheten om man ej har det hemma.(och avvaktar i tältet till klar sikt)

DNT nyckel kan vara bra att ha om man vill in i hytter för att köpa mat eller väderskydd dag el natt.

Det är naturligtvis alldeles galet att vi inte har bättre tågförbindelser i Sverige. Om det ska finnas förutsättningar att diskutera nån slags "klimatomställning" måste det ju finnas vettiga alternativ till egen bil eller att flyga.
Men ... om man bortser från flygskammen finns ju flyg med något mindre flygbolag från Arlanda direkt till Hemavan, då är det bara att snöra upp kängorna eller trailskorna och börja vandra från flygplatsen. Jag tror samma bolag flyger till Gällivare, men då blir det ju en transfer med buss till Vakkotavare eller Ritsem.

Vi har en underhållsskuld på järnvägsnätet sedan 30-40 år tillbaka. Någon gång måste underhåll och medernisering ske och det inträffar i sommar. Tidsfönstret i norr för sådana arbeten är smalare än söderut.
Vill påminna om att det är viktigt för befolkningen här uppe liksom för industrirerna att transporter kan ske
på ett säkert och hyfsat snabbt sätt året om. Dessutom har vi ett nytt försvarsläge. Får hoppas bättre möjligheter nästa år.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.