Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag?

Hej

I slutet på juli bär det av till fjällen. Planen är att vandra mellan Abisko och Riksgränsen. Sista dagens vandring mellan Unna Allakas och Riksgränsen på 30 km verkar dock i tuffaste laget. 12 timmar exklusive pauser sägs det ta.

Är det någon som har erfarenhet av denna sträcka? Finns det övernattningsmöjligheter(ej tält) på vägen så att man kan dela upp sträckan på två dagar?

.mattias
 
MIn gravida fru(5månader) har gjort det så det kan man.....runt stuor Kärpel är det rätt böking terräng, men i den riktningen som du nämde är det aningen lättare än åt andra hållet.
Det är en riktigt fin sträcka

Ha så kul och lycka till
 
Klart det går... frågan är hur njutbart det blir och hur lång tid det tar... jag tror INTE ni gör det på 12 timmar för det är flera vad och bitvis stenigt.
Det är den finsate delen av den vandringen och det är en tuff dagsetapp så jag skulle inte rekommendera att försöka göra den på en dag.
Ta en extradag och stanna i Sjangeli och vid Katterjaure för att njuta lite.

/M
 
Om ni går via Norge istället så finns det övernattningsmöjligheter på lagomt avstånd, så att ni kan dela upp sträckan Unna Alakas - järnvägen på två dagsetapper.
 

avslutad210712

Gäst
Klart att man kan gå på en dag men det känns ganska tufft och inget jag skulle rekommendera. Nej inga övernattningsmöjligheter
 
Jag gick den åt andra hållet i sommras (2008)

Första natten slog jag läger där skoterleden och vandringsleden grenar sig strax innan Katterjaur, detta på grund av att det var så dimmigt att man bara såg drygt 5-6 meter. Nästa natt låg jag vid stugan vid Valfojokka (stavning?) och sedan gick jag till Unna Alakas. Och beroende på vattenståndet så finns det ett par vad som kan vara lite ruggiga. Jag tror inte att man gör den på en dag, och gör man det så får man ingen njutbar vandring och hinner inte se mycket av vad som finns vid sidan av leden.

Det finns en obemannad liten stuga vid Valfojokka, det finns kamin, bänkar och bord i den,
DSCF2138.jpg
 
Senast ändrad:
Ja visst går det, men absolut inget jag rekommenderar.
Vi ringde hotellet och bad dom lägga ut nyckeln eftersom vi insåg att vi skulle komma fram runt midnatt. :)

/Ulf
 

avslutad210712

Gäst
Första natten slog jag läger där skoterleden och vandringsleden grenar sig strax innan Katterjaur, detta på grund av att det var så dimmigt att man bara såg drygt 5-6 meter. Nästa natt låg jag vid stugan vid Valfojokka (stavning?) och sedan gick jag till Unna Alakas. Och beroende på vattenståndet så finns det ett par vad som kan vara lite ruggiga. Jag tror inte att man gör den på en dag, och gör man det så får man ingen njutbar vandring och hinner inte se mycket av vad som finns vid sidan av leden.

Det finns en obemannad liten stuga vid Valfojokka, det finns kamin, bänkar och bord i den,
DSCF2138.jpg

Det finns stuga/vindskydd både vid Valfojokka och Stuor Kärpel men de får strängt taget bara användas i nödfall så jag brukar inte nämna det. Snett bakom stugan på ditt foto är det ett vad som vi använde när vi passerade och det såg betydligt enklare ut än vadet ovanför sjön där leden egentligen går.
 
Det finns stuga/vindskydd både vid Valfojokka och Stuor Kärpel men de får strängt taget bara användas i nödfall så jag brukar inte nämna det. Snett bakom stugan på ditt foto är det ett vad som vi använde när vi passerade och det såg betydligt enklare ut än vadet ovanför sjön där leden egentligen går.

Att man inte ska använda veden i stugan är ganska självklart om det inte är en nöd situation.
Men att anända bänken därinne när man lagar mat och äta den vid bordet är väl inte missnyttjande inte heller att sova över inne om man städar efter sig. Innan någon börjar klaga på mig så är det mitt tält utanför kåken.

Vadet vid sjön ovanför kan tyckas läskigt, går man där det är grunt, runt 60 cm så vad det strömt, så har man en rutchbana på 7-8 meter i mer än 45 graders lutning bara ett par meter nedströms... Vandringsstav eller stavar är nästan ett måste.
 

avslutad210712

Gäst
Att man inte ska använda veden i stugan är ganska självklart om det inte är en nöd situation.
Men att anända bänken därinne när man lagar mat och äta den vid bordet är väl inte missnyttjande inte heller att sova över inne om man städar efter sig. Innan någon börjar klaga på mig så är det mitt tält utanför kåken.

Vadet vid sjön ovanför kan tyckas läskigt, går man där det är grunt, runt 60 cm så vad det strömt, så har man en rutchbana på 7-8 meter i mer än 45 graders lutning bara ett par meter nedströms... Vandringsstav eller stavar är nästan ett måste.

Har aldrig sagt att man inte får äta där. Vore rätt korkat att bygga ett vindskydd som inte får användas till något :)

Det där med att sova i vindskydd oavsett om man städar efter sig är egentligen det man inte får göra annat än i "nödsituationer" helt enkelt därför att inte folk skall använda den här typen av vindskydd som övernattningsstugor. Däremot tycker jag inte att man skall säga att det finns övernattningsstugor när de inte är avsedda som sådan utan som raststugor för kortare raster där man tex kan stanna och äta eller fika. Blir så lätt fel om folk utgår från att det finns en stuga och att de får sova där.

Och innan någon nu anklagar mig för att vara någon form av rättskaffens typ så kan jag säga - jajamensan jag har sovit i vindskydd någon gång och det har kanske inte alltid varit nödsituation. Däremot har jag kommit fram till vindskyddet vid Pieggaluoppal där vi hade tänkt bada, tvätta lite kläder och värma oss i vindskyddet innan vi gick vidare men av det blev det inget eftersom tre fiskande vandrare hade ockuperat hela stugan med sina sovsäckar, liggunderlag, kokkärl, mat och gud vet vad. Dessutom stank vindskyddet av fisk så det var inte ens skoj att stanna där för att äta mat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
Nyman Galdhöpiggen- hur sent kan man gå upp? Fjällvandring 0
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.