Kan man använda skidor med dessa mått som telisar?

Hej,
Jag kom över ett par Ranondee skidor till ett bra pris som jag tänkte skulle passa att använda av min flickvän som telisskidor. När jag lämnade in dem på montering blev montörer dock skeptisk till dessa skidors lämplighet som telisskida, så jag hoppas på lite hjälp från någon av alla kunniga människor på utsidan:

Tjejen är 160 cm lång, runt 60 kg. Skidan är Blizzard TC evolution i längd 150 och med måtten 105-70-95 vilket ger radien 14.5 meter. (alltså något större radie än t.ex. Rossignol B1 i längd 160(13.4 meter) eller Dynastar 4800 i längd 158 (14 meter), vilket egentligen borde vara 2 vettiga alternativ?)

Hon kommer i stort sett uteslutande använda dem för toppturande, samt kanske lite off-pist åkning. Hon är inte särkilit van telisåkare.

Vad tror ni? Tacksam för tips!

Mer info

Montören byggde sina påstånde på 3:de hands info från en f.d.landslagsåkare.
Användaren av skidorna kommer inte vilja åka speciellt fort, utan är mer intresserad av att ta sig ner säkert och lungt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips