Kamerastativ på staven

Re: Skruv

thureb; sa:
Ja, hoppas jag uttryckt mig begripligt det här forumet skulle vinna på att ha möjlighet att bifoga skisser och bilder.

Thure
Det gå att lägga till bilder och skisser, även om det åtminstone för mig tog lite tid innan jag fattade hur.

Håller just nu på att sy en kameraväska till min nya Canon IXUS V. Däremot är det ett elände att få med kameran på bild. Spegel kanske :cool:
canonvaska_gif.gif

Per Brune

Upplivning av gammal tåd

Finns det bra färdiga vandringsstavar som duger till stativ? Tips och erfarenheter efterfrågas.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Enbensstativ har den fördelen att de bekvämt kan justeras i längd. Vandringsstavar med stativgängad kort skruv, 3/8" för analoga bra kameror och 1/4" för modernare saker, fungerar bra med sina begränsningar. Du kan behöva stoppa in en utfyllnad i röret för att få fäste för skruven. Själv har jag hällt plast i hålet, dragit i skruven, och låtit det härda.
Trots flera stavar med stativskruv behövs stativ för makrobilder och trebens, motsvarande, för självporträtten. Ett av de bättre stativen jag har har kardborreband nog långt att fästa runt mindre träd eller liknande. Kulled av rejält utförande hjälper de flesta stativ, enbens är inget undantag.
Lösningarna är många. En av de fiffigaste är snörstativet, stå på en änden av ett persiennsnöre som i andra änden sitter fast i kameran, lätt hoprullbart och tillåter med lite träning och självutlösare de där korten på 1/10 som medger lite bländarminskning i skymningen eller gryningen.
Go tur

Jag tänkte mig ett stavpar som man tar med sig ändå och som har fäste (ev kulled) för kameran. Ett par vandringsstavar som kan användas som provisoriskt stativ alltså. Vill inte behöva modifiera själv. (Såg inte att tråden ligger i DIY-forumet).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips