Kamerabatterier

Jag har funderingar på att bygga en solcellsladdare för mobilens batteri, kanske även en för kameran. I princip behövs två anslutningar, plus och minus. Men de flesta batterier för moderna prylar har tre bleck, liksom de laddare man köper till. Har letat efter manualer för batterier resp. laddare där funktionen för dessa tre bleck förklaras och specifikationer ges. Men det är svårt att hitta. Någon som vet mer om detta?

Alternativet för mobilen är förstås att göra en anslutning från solcellerna med micro-usb. Det är väl enklare att hitta manualer för den anslutningen.

De flesta batterier till mobiler, bärbara datorer och kameror etc är av typen Lipo (lithium-ion polymer) och varje cell är vanligtvis 3.7v. Till mobiler och kameror är 2 celler i serie vanligast (2S) dvs totalt 7.4v, laptops kör oftast 3 celler (3S, 11.1V). Dessa 2S batterier har 3 bleck (3S har 4 bleck) för att varje cell ska kunna laddas balanserat och på så sätt få samma spänning. Det går även att ladda ett 2S/3S/50S batteri utan balansering via enbart 2 bleck men risken finns att cellerna blir ojämnt laddade och det är inte bra.

Vissa batterier till tex laptop har dock flera bleck är 4 fast de bara har 3 celler, det kan bero på temp sensor eller att 2 eller fler bleck används parallellt till samma pol för att kunna trycka mer effekt än vad enbart ett bleck är gjort för. Nu börjar det blir lite OT men massor av info finns att google för den som vill fördjupa sig mer.

Om du ska bygga en solcellsladdare är det bättre att solcellerna laddar ett batteri (som buffert) som du sedan använder för att ladda andra batterier med, typ som denna http://www.ebay.com/itm/Bushnell-Be...878?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43d58d387e
 
Labb eller funka

Den som är lite tekniskt laborativt lagd kan säkert finna stor glädje i att leta solceller, laddregulatorer, mellan batterier mm mm. Om man är ute i vildmarken i månader kan också solceller vara en nödvändighet. För oss andra som är ute några dar på sin höjd två veckor i vildmarken torde det såväl vad avser kostnad, som besvär och driftsäkerhet vara at öredra att ha några extra batterier med, nogsamt laddade hemma.
 
Ni som avser bygga solcellsamlare bör betänka att de måste orka ladda i gråväder, den kommersiella kompakta jag haft fungerade utmärkt nere i i Saudie. Hemma kunde den inte ladda över en normaldag. Det finns exempel på funktionerande hemmabyggda solladdare på utsidan.

Jag hade otur med orginalbatterier till en systemkamera, så kontrollera före turen att du har reservbattrier som fungerar väl innan du gör dig avhängig av dem. I mitt fall blev det dessutom knorr med butiken som lämnat ut dem. Det var ju bara måndagsexemplar och alla kan få felleveranser.

Hoppas ni får en go tur.
 
Jag har tyvärr motsatt erfarenhet, av ett ersättningsbatteri till min Panasonic kompaktkamera (numera pensionerad). Köpt i svensk butik. Det var betydligt sämre kapacitet, och i kyla dog det nästan helt. Min kompis Anders har liknande dåliga erfarenheter av piratbatterier till sin Canon systemkamera. Vi köper bägge numera bara originalbatterier. Så jag antar att det finns olika kvalité på piratvarianterna. Svårt att veta vilka som duger.

Man kan nog ha otur med både "original" och andra batterier, i båda fallen reklamerar man om det behövs - min erfarenhet är att Ebay-försäljarna är minst lika måna om att hålla kunderna nöjda som svenska återförsäljare. Jag tror inte det är något magiskt med tillverkarnas egna "original"-batterier, och så länge alternativen kostar en tiondel och erfarenheterna talar för att de funkar lika bra så är valet enkelt för mig.
 
De flesta batterier till mobiler, bärbara datorer och kameror etc är av typen Lipo (lithium-ion polymer) och varje cell är vanligtvis 3.7v. Till mobiler och kameror är 2 celler i serie vanligast (2S) dvs totalt 7.4v, laptops kör oftast 3 celler (3S, 11.1V). Dessa 2S batterier har 3 bleck (3S har 4 bleck) för att varje cell ska kunna laddas balanserat och på så sätt få samma spänning. Det går även att ladda ett 2S/3S/50S batteri utan balansering via enbart 2 bleck men risken finns att cellerna blir ojämnt laddade och det är inte bra. [...]

Om du ska bygga en solcellsladdare är det bättre att solcellerna laddar ett batteri (som buffert) som du sedan använder för att ladda andra batterier med, typ som denna http://www.ebay.com/itm/Bushnell-Be...878?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43d58d387e

Tack för mycket användbar information! Jag ser att mitt gamla mobilbatteri har 3,7 V och 950 mAh; dess laddare ger 4,9 V och 450 mA. Jag skulle tro att min smartphone också har 3,7 V eftersom dess laddare ger 5,0 V (får ta ut batteriet och kolla vid tillfälle).
Att ladda via ett backupbatteri passar däremot inte mig, jag vill få ner vikten till minsta möjliga. Mina solceller ger 2,0 V och 200 mA styck (vid bra solljus). Det blir lite trevligt testande för att se om två i serie klarar att ladda ett mobilbatteri. Regulatorer tror jag knappast behövs, solcellerna behöver inte strömbegränsas. Och för backströmmen (vid ljusbortfall) spärrar de i stort sett helt, som en diod.

/Hans
 

avslutad210712

Gäst
Piratbatteri eller inte

Jag kör med Sonys kameror och har lagt på mig ett antal batterier. Att bedömma hur bra eller dåliga pirat/tredjepartsbatterier är jämfört med original är egentligen helt omöjligt om man inte under likvärdiga förhållanden tar ett antal foton under samma tidsrymd eftersom mina kameror alla (utom en pensionerad) har elektronisk sökare och då drar även sökaren energi från batteriet.

Har nio "stora" (A99/A700/A57) varav tre original och sex tredjeparts
och tre "små" (A6000) varav ett original och två tredjeparts

Ett enda av tredjepartsbatterierna (vilket var ett av de två först köpta) har jag haft problem med eftersom det aldrig säger åt laddaren att det är fulladdat och kamerorna säger att det är laddat till 70%. Hur många foton jag får ut av det har jag ingen aning om eftersom jag bara använder det hemmavid och aldrig till fjälls.

Rent subjektivt har jag inget negativt att säga om tredjepartarna även om det såklart var lite pirrigt första gången att stoppa i dem i en 25000:- kamera med tanke på garantin.
 
Inte svårt

Tack för mycket användbar information! Jag ser att mitt gamla mobilbatteri har 3,7 V och 950 mAh; dess laddare ger 4,9 V och 450 mA. Jag skulle tro att min smartphone också har 3,7 V eftersom dess laddare ger 5,0 V (får ta ut batteriet och kolla vid tillfälle).
Att ladda via ett backupbatteri passar däremot inte mig, jag vill få ner vikten till minsta möjliga. Mina solceller ger 2,0 V och 200 mA styck (vid bra solljus). Det blir lite trevligt testande för att se om två i serie klarar att ladda ett mobilbatteri. Regulatorer tror jag knappast behövs, solcellerna behöver inte strömbegränsas. Och för backströmmen (vid ljusbortfall) spärrar de i stort sett helt, som en diod.

/Hans

När jag gjorde mina månadsvandringar i Lapplandsfjällen för några år sedan behövde jag ladda kamera+Gps. Jag byggde då en laddare för att få minimal vikt. Den fungerade utmärkt under mina turer.

Finns bild och mtr-spec här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68235
 
När jag gjorde mina månadsvandringar i Lapplandsfjällen för några år sedan behövde jag ladda kamera+Gps. Jag byggde då en laddare för att få minimal vikt. Den fungerade utmärkt under mina turer.

Finns bild och mtr-spec här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68235

Kul att se, ett trevligt projekt. En gång i tiden använde mina kameror AA-batterier, det blev lite enklare då.
Men en mobilladdare ska jag nog lyckas fixa till framöver. Funderar på att göra det möjligt att koppla ihop 3 av mina solceller (för AA/AAA) och ladda med USB till mobilen så slipper man ta ut batteriet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.