Kalibrering av kartblad ur den Ekonomika kartan från 60-talet

Jag har ett antal digital kartblad av den Ekonomiska kartan från 60-talet som jag försöker kalibrera i OziExplorer med hjälp av de hörn-koordinater som anges på kartan. Det blir dock genomgående ett fel på 20 - 30 m. Den verkliga punkten ligger SSO om punkten på kartan.

Jag använder Swedish Grid och RT90 för kalibreringen, men jag antar att kartorna är gjorda med RT 38. Medelfelet mellan RT38 och RT90 ligger på någon meter och som allra mest 5 meter så det kan inte endast vara kartdatumet som ställer till det.

Någon som har en idé om vad som orsakar felen?
 
Nu har jag inte Ozie Explorer själv, men de använder väl samma felaktiga parametrar vid RT 90, som Garmin m.fl. gör till "Rikets nät".

Går det att använda User Grid i Ozie Explorer? I så fall kan du använda detta med följande parametrar (förbättrat samband eller "RT 90" på Garmin-språk):
Medelmeridian (central meridian, longitude origin) E 015° 48.377'
Skalreduktionsfaktor (scale reduction factor) 1.0000056
Tillägg till N-koordinat (false northing) -668.0
Tillägg till E-koordinat (false easting) 1500064.1
Kartdatum WGS 84

Källa http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4953
/Niklas
 
Går det att använda User Grid i Ozie Explorer?
/Niklas

Ja, det går att använda Transverse Mercator och fylla i de värden du anger, men skillnaden blir liten.

En tanke som slog mig var att man kanske använt en annan projektion än Gon 2.5 V. På
http://www.lantmateriet.se/upload/f...T90_Samband/Transformationsparametrar_pdf.pdf kan man hitta värden för olika projektioner. Jag valde en projektion som var närmare mina kartor; 5 gon V 0:-15 och faktiskt så blev missvisningen lite mindre.

Jag tror att lösningen kan finnas här, men jag vet inte riktigt vilka värden som skall ändras. Har testat lite, men inte hittat någon riktigt bra kombination.
 
Låter skumt att det blir något bättre med en helt annan projektion. För en given position borde det ju skilja 10-tals mil på öst-koordinaternas värde mellan t.ex. RT 38 2,5 gon V och RT 38 5 gon V. På norr-koordinaten borde dock skillnaden bli klart mindre.

Vad har du för punktupplösning på den inskannade bilden?
/Niklas
 
Jag tror inte det är fel koordinatsystem...

utan snarare på kartbildens noggrannhet. Om jag nu inte har fullständigt förträngt mina kunskaper från KTH så byggde den gamla ekonomiska kartan på analoga ortofoton (man kan se nyanser av flygbilden på kartan) som är svåra att få till skalmässigt om man inte fått till en perfekt flyglinje och position. Med dagens digitala flygbildsteknik med GPS kan man i efterhand räkna om varje enskild bildpunkts position och på så sätt justera för ev avvikelser vilket ger en betydligt bättre nogrannhet i varje enskild punkt på kartan men för en analog flygbild blir det inte lika enkelt.

I klartext - jag tror helt enkelt att kartbilden och koordinaterna helt enkelt inte matchar på den gamla ekoomiska kartan - i vart fall inte med den nogrannhet som du idag förväntar dig baserat på GPS tekniker och annat . Ett enkelt sätt att verifiera detta är att jämföra postionsangivelsen på den gamla ekonomiska kartan mot en modern dito. Det handlar om helt olika produkter!

Det finns kunniga kartmänniskor på Utsidan (Torbjörn D tex) som säkert kan förklara detta bättre (jag kan ha missuppfattat alltihop) men om du känner stort behov av att få klarhet rekommenderar jag att du slår en signal till Lantmäteriet och ber att få prata med någon teknisk lantmätare som har koll på den ekonomiska kartan och dess historiska utveckling.

Lycka till. Vänligen//Dag.
 
Vad har du för punktupplösning på den inskannade bilden?
/Niklas
Ungefär 5000 x 5000 punkter för själva kartbilden.

Jag tror inte det är fel koordinatsystem...utan snarare på kartbildens noggrannhet.

Lycka till. Vänligen//Dag.

Jag tror att du kan ha rätt för på några av de andra kartbladen jag testat på så blir felet betydligt mindre. Jag får väl göra som när jag kalibrerar den gamla ekonomiska kartan från 1800-talets slut. Då använder jag waypoints och färdspår för att justera kalibreringspunkterna så att jag får så bra överensstämmelse som möjligtt av den del av kartan som jag för tillfället arbetar med.
 
Nu har jag tittat lite extra på problemet och det visar sig att dom punkterna jag nämnt tidigare som låg 20 - 30 m fel genomgående var punkter för gränser. När jag tittar på andra punkter än gränser så är ofta felet betydligt mindre. Kan det vara så att gränsskiktet helt enkelt hamnat lite snett på kartbladet?
 
Nu har jag tittat lite extra på problemet och det visar sig att dom punkterna jag nämnt tidigare som låg 20 - 30 m fel genomgående var punkter för gränser. När jag tittar på andra punkter än gränser så är ofta felet betydligt mindre. Kan det vara så att gränsskiktet helt enkelt hamnat lite snett på kartbladet?

Ja, de utritade gränserna kan ibland hamna bortåt 50 meter fel. Därför är fastighetskartorna inte juridiskt bindande vid t.ex. gränstvister, utan här gäller den senaste förrättningen i kombination med fysiska gränsmarkeringarna (gränsstenar, gränsrör).
/Niklas
 
Registerkartan är juridiskt bindande...

I registerkartan så finns alla fastighetsgränser (änd- och brytpunkter) dokumenterade och den är juridiskt bindande - men finns utmärkta gränspunkter i verkligheten så gäller dessa före registerkartans koordinater (om jag kommer ihåg regelverket korrekt).
Det är dessa koordinater som sedan redovisas på den ekonomiska kartan och det är i överföringen till denna kartbild som det kan uppkomma avvikelser vad gäller nogrannhet.

Allt gott//Dag
 
I registerkartan så finns alla fastighetsgränser (änd- och brytpunkter) dokumenterade och den är juridiskt bindande - men finns utmärkta gränspunkter i verkligheten så gäller dessa före registerkartans koordinater (om jag kommer ihåg regelverket korrekt).
Det är dessa koordinater som sedan redovisas på den ekonomiska kartan och det är i överföringen till denna kartbild som det kan uppkomma avvikelser vad gäller nogrannhet.

Allt gott//Dag
Nej, registerkartan är inte juridiskt bindande, dvs den har ingen legal status.

Vad registerkartan hänvisar till genom fastighetsbeteckningar är analoga akter i Lantmäterimyndighetens arkiv och uppgifter i det digitala Fastighetsregistret. Den informationen håller däremot juridiskt.

Anledningen till att kartan inte har legal status är dess ursprung. De första mer heltäckande sammanställningarna av förrättningsakter, laga skifteskartor, mm, gjordes med en fotomosaik som bakgrund, dvs innan ortofototekniken slagit igenom.

Det innebar att en mängd olika kartunderlag med varierande skalor och geometrisk kvalitet passades in (efter skalförändring) på ett underlag som inte heller höll en jämn geometrisk kvalitet utan i stället var ett lappverk av rektifierade*) flygbilder.

Som registerkarta dög dock resultatet, även om lokala fel på flera tiotals meter inte var ovanligt.

I ett senare skede gjordes stora delar av arbetet om för anpassning till ortofotogeometri, men många av de gränser som fanns i den gamla registerkartan gick inte att återfinna som hävder (t.ex. diken och beståndsgränser) i de nyare fotomaterialet. Mycket av den gamla geometrin interpolerades därför in litet grann på känn, medan en del knepigare fall innebar återgång till förrättningsakterna.

Inte heller ortofoton är helt perfekta. Den äldre analoga produktionsmetoden gav ett fel på upp till 5 meter, medan nyare digitalt framställda ortofoton är något bättre.

Att med hög noggrannhet mäta in alla gränspunkter för merparten av landets 3,5 miljoner fastigheter är ett gigantiskt arbete, så inom överskådlig tid är Registerkartan (liksom den tryckta eller digitala Fastighetskartan) fortfarande endast ett komplement till äldre arkivmaterial och Fastighetsregister.

*) Rektifiering = exponering av flygbilder med kompensation för planets lutning i förhållande till lodlinjen vid fotograferingstillfället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.