Kalibrering av ekonomisk karta från 1930-talet

På lantmäteriets hemsida hittar man nu inskannade äldre ekonomiska kartor (under historiska kartor). De första, från 1930-talet och från Göteborgs och Bohus län, är de som framför allt intreserar mig. Dessa kartors utsträckning begränsas av gradnätet. Jag funderar på hur jag lämpligtvis kalibrerar dessa kartor för användning i OxiExplorer. Det känns ju naturligt att använda de fyra hörnpunkterna där lat och lon är kända. Vad skall jag välja för kartprojektion och kartdatum? Lat/lon och RT90?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har med framgång använt RT 90 och lat/long och gjort kalibrering i Qzi med kända punkter på kartan (Partille 12 NV 1935). Markeringen i hörnen stämmer då bra för latituden, medan longituden felar med ca 6 grader vilket tyder på att man använt Stockholms obsevatorium som nollmeridian.

clindh

Forumvärd
Jag har kalibrerat in ett par Generalstabskartor på samma sätt; jag sate ut lite waypoints på olika identifierbara platser (nära hörnen och lite mot mitten) via Gröna Kartan , dessa waypoints kan du sedan använda när du skall kalibrera in den gamla kartan via den lilla knappen "WP" - Get the calibration coordinates from waypoint.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips