kakor - installningar

Det verkar som kakinstallningar har blivit andrat de senaste dagarna.
Jag vet att under en period sa kravdes de ett par inviduella val for att tacka nej till allt utom det nodvandligaste. Detta andrades ganska snabbt for att bara bli ett, eller mojligtvis tva mustryck. Nagot som var valdigt smidigt.

Dessvarre sa sedan ett par dagar tillbaka sa kravs det fem val for att endast tillata de mest nodvandigaste kakorna. "Installningar, "matning", "extern media", "annonering" och slutligen "spara + avsluta".

Det finns ingen mojlighet att pa ett mycket enklare satt tacka nej till kakor?

Jag vet att kakinstallningar kan sparas, men om man anvander "private browsing", incognito, eller vad det nu ma heta om man anvander andra browser sa sparas in kakinstallningar.

Tack pa forhand.

Det verkar som kakinstallningar har blivit andrat de senaste dagarna.
Jag vet att under en period sa kravdes de ett par inviduella val for att tacka nej till allt utom det nodvandligaste. Detta andrades ganska snabbt for att bara bli ett, eller mojligtvis tva mustryck. Nagot som var valdigt smidigt.

Dessvarre sa sedan ett par dagar tillbaka sa kravs det fem val for att endast tillata de mest nodvandigaste kakorna. "Installningar, "matning", "extern media", "annonering" och slutligen "spara + avsluta".

Det finns ingen mojlighet att pa ett mycket enklare satt tacka nej till kakor?

Jag vet att kakinstallningar kan sparas, men om man anvander "private browsing", incognito, eller vad det nu ma heta om man anvander andra browser sa sparas in kakinstallningar.

Tack pa forhand.
Vad använder du för webläsare? På Firefox har du tillägget "i dont care about cookies" som gör jobbet åt dig, och du slipper få upp dessa jobbiga kakfrågor.

Kakinställningarna på Utsidan är olagliga (inga andra än nödvändiga kakor får vara förinställda, och det ska vara minst lika lätt att tacka nej som att tacka ja), men tyvärr är det fritt fram att bryta mot lagen.

Kontrollmyndigheten PTS (det här regleras i svensk lagstiftning i LEK, så märkligt nog är det inte IMY som utövar myndighet här) har genomfört totalt 4 tillsynsärenden i denna fråga. Jag tror det var 2021 eller 2022, och inget av ärendena skedde pga anmälan från allmänheten. Det är alltså lönlöst att anmäla. Vilket förstås är skandal.

Använd Duckduckgo som browser så löser det sig. Den sköter inställningarna åt dig och ser till att de blir så integritetsskyddande som möjligt.

Som extra bonus kan du slå på Duckduck player, eller vad de kallar det, så öppnas Yt-videor utan reklam. Funkar på de flesta videor, dock inte alla.

Den nya blaffan är ändå mer irriterande, nu massor av inställningar att tacka nej till, och speciellt irriterande att de kräver extra nej till "legitimite interest" som bara är ytterligare ett sätt att försöka kringå reglerna. Det finns inget som heter så, ett NEJ är ett NEJ!!, och enligt PTS riktlinjer skall allt vara avstängt som start, dvs du skall inte ens behöva tacka nej.

Senast ändrad:
Den nya blaffan är ändå mer irriterande, nu massor av inställningar att tacka nej till, och speciellt irriterande att de kräver extra nej till "legitimite interest" som bara är ytterligare ett sätt att försöka kringå reglerna. Det finns inget som heter så, ett NEJ är ett NEJ!!, och enligt PTS riktlinjer skall allt vara avstängt som start, dvs du skall inte ens behöva tacka nej.
Det är korrekt.

Gar det att fa nagon uppfoljning angaende detta? Vore intressant. Jag maste erkanna att jag inte ar speciellt insatt i hur det fungerar tekniskt.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg