Kajka, taktisk eller annan ryggsäck?

Hej,

Jag behöver en större ryggsäck. Har nu en 55-liters taktisk som jag gillar, men den är för liten. Jag är svag för militärsäckar, och konceptet med molle, men tycker också att tex Fjällräven Kajka ser helt fantastisk ut, och känns (har klämt)

Jag tänker att 75 liter ca borde räcka för mina behov. Funderar på Kajka, eller Karrimor SF Odin, eller Karrimor SF Predator 80. De två senare taktiska modeller med molle, och ser jättefina ut. Har inte provat dock.

Vad säger ni? Tips och råd mottages tacksamt. Även tips på modeller jag inte nämner här. Är dock inte intresserad av färgglada, tekniska säckar, eller vad det nu kan kallas ;)

Bästa hälsningar,
Olle
 
Jag är nöjd med min kajka 75 som jag ägt ett par år nu, dyr att köpa och förhållandevis tung men den känns genomtänkt och bekväm. Hittills har min inte uppvisat några negativa överraskningar. Men det är heller inte ”wow, världens bästa ryggsäck” känsla på den. Förmodligen jämförbar med andra tillverkares toppmodeller.
 
Jag har en 65 Liter för längre turer, 40 liter för kortare.

Skulle rekommendera 75L för "större" ryggsäck (flera dagar med tält)
då min 65L ibland känns för trång och en större säck väger nog bara 100g mer.
 
Äger en kajka 75 också, tämligen nyinköpt. Har hunnit testa den på en 3dar tur och en enstaka natt. Hade rejält med ågren innan köp då jag valde mellan några olika modeller. Är nu mkt nöjd med säcken, bra bärsystem och genomtänkt. Bra tyg som ialf känns som den kommer klara många års slitage. Det enda negativa än så länge är dess egenvikt men det extra kilot den väger i jämförelse med dom jag jämförde med bär jag faktiskt gärna med tanke på hur bra den passar och att dom funktionerna som finns faktiskt fungerar som jag tänkt mig.
 
Hm, "taktisk ryggsäck" brukar väl normalt betecknas säckar som är primärt byggda för
hållbarhet och slitstyrka. Med målgrupp aktiva militärer och poliser. - Hm, och möpar
naturligtvis. Dom vill gärna ha sånt...

Själva säckarna är vanligtvis stora och rymliga, ofta försedda med MOLLE-band
högt och lågt och levereras gärna i svart eller möpgrönt eller något 'läckert' militärt
camouflagemönster; Flecktarn, DPM, CADPAT, MARPAT, Sw m/90, Fin M05 etc etc.

Mollefästen är påsydda band som möjliggör fästande av utrustning utanpå västar,
bärutrustning etc. MOLLE står för "MOdular Lightweight Load-carrying Equipment".
De påsydda banden är 1" breda, sitter med 1" avstånd från varandra och har 1,5"
mellan tvärsömmarna över banden (så att det bildas som små fickor för tillsatsut-
rustningens fästen att träs igenom).
 
Senast ändrad:
Om en för sig mkt i fjällen tror jag det är stor risk att ångra en väska på 3.3kg. Hela min baspackning exkl mat för fjäll väger typ 4.5kg. Det är rätt gött med lättare prylar
 
Man kan göra mycket trevligt i naturen även nedanför fjällen och på den kallare årstiden. Det kostar betydligt mer vikt om man ska medföra sig vinterplagg, vintersovsäck, yxa, stekpanna eller vad man nu vill ha med sig i skogen.
Vissa vill ha en röd säck, andra en grön, vissa prioriterar vikt, andra rejält med plats för sin tunga favorit ylletröja.

Har själv en Berghaus Crusader som jag är väldigt nöjd med. Lite för stor jämfört med de ts nämner. Berghaus har två andra molle-kompatibla modeller Centurio 30 och 45. Bra kvalitet på Berghaus säckar. Bra på mollesäckar är även Tasmanien tiger och Snigeldesign. Sistnämnda även bra fickor och annat för oss stolta möpar.

Edit: läste nog TS inlägg dåligt. De föreslagna säckarna ligger på nivå med Crusadern. Den kan nog passa!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...