Kajaktips till nybörjare

VKVs modeller, Anita, Kåre eller Lisa kan vara vettiga val. Dessa kan du provpaddla på de flesta klubbar om du inte har en försäljare i närheten.

Provpaddling är a och o. Lägg gärna en del pengar på en bra paddel också när du väl slår till.

Thure

Bara att instämma. Satsa på en begagnad VKV. Kan rekommendera Anitan som är något nättare och därmed kanske även då mest lämplig för tjejer. Dock lite initialrank men slutstabiliteten är superbra.

Det enda jag har emot VKV Anitan är namnet! Visserligen ska man väl bejaka sin kvinnliga sida ibland, men.........sitta i en kajak som heter Anita, är det manligt det?he he.....

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Kvinnonamn

på båtar och andra fordon har ju lång tradition.

Det är naturligtvis befrämjande för manligheten inte minst muskulaturen att paddla kajak!

Thure

Som Jenny

Jag känner precis igen mig i Jennys funderingar kring att finna just MIN kajak. - Användarvänlig vikt, motionspaddling/dagsturer, bekväm storlek på sittbrunnen och trevlig+trygg känsla på havet.

Mitt val blev en VKV Kåre i lättviktsvariant. (Kolfiber+ glasfiber i en val avvägd kombination). MIN kajak är lätt att hantera på land (ca 15 kg), och med sin lätthet svarar den tydligt på mina manövrar i vattnet. Senaste modellen är också en läckerhet för ögat.

Lätt kajak och därtill en paddel med vikt under 1000 g ger njutningsbara stunder på havet !!!!!!!

Ang namnet så är ju denna kajak en kille, Kåre, och det gillar jag skarpt. Andra flytetyg/farkoster som män "styr" brukar ju oftast ha kvinnonamn, så här får det gärna vara tvärtom.

Kerstin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips