Kajakplats Uppsala

Vet att frågan har varit uppe gång på gång men kanske har det som genom ett mirakel kommit till fler kajakplatser i Uppsala.

Jag letar med ljust och lykta efter en kajakplats. Har precis köpt en ny kajak som tyvärr bor kvar hos säljaren i väntan på att jag ska hitta en förvaringsplats. Jag nöjer mig med i princip vad som helst. Container, garage, i buske på sjönära tomt... Om du har en plats eller vet någon som kan tänkas ha en får ni gärna tipsa mig.

/Fredrik

Hur gör alla ni som har en kajak? Har jag missat något smart knep? Alla klubbar jag har hört av mig till svar kort och snudd på irriterat att deras verksamhet riktar sig till ungdomar och tävlade och därmed basta!

(Det är onekligen ett smart knep att bo med strandtomt, men det behöver man inte tipsa mig om)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har faktiskt 2kajaker i mitt vardagsrum! Tar kajaken med MTB å cykelkärra till större sjö i närheten! Eller så hämtar nån paddlade kompis mig i bil(kör bara mc) å så paddlar vi i havet!
Så gör jag :)

/Janne

Jag har faktiskt 2kajaker i mitt vardagsrum! Tar kajaken med MTB å cykelkärra till större sjö i närheten! Eller så hämtar nån paddlade kompis mig i bil(kör bara mc) å så paddlar vi i havet!
Så gör jag :)

/Janne

Imponerande passion för kajaksporten. Tyvärr saknar min familj samma entusiastiska hållning till kajaker i vardagsrummet. Som tur är så har problemet löst sig nu. Jag lyckades övertyga en båtklubb att min kajak är att betrakta som jolle, så nu finns det plats för den. Får rigga den med mast när jag lägger ut så att ingen fattar misstankar.

Paddlar man fors och är aktiv i UPK finns det säkert möjligheter att få plats till en forskajak.

Därimot att hitta plats till en havskajak i Uppsala är näst intill omöjligt.

Ägir reserverar de få platser de har ledigt till ungdommar som vill paddla tävling.

Friluftsfrämjandet har heller inga platser för uthyrning i sitt kanothus. Enda möjligheten är om man vill utbilda sig till kajakledare och vara aktiv som kajakledare då kan det lösa sig med plats.

Containerförvaring vore en lösning, en begagnad container kostar ca 12 -15 000,- sedan behövs en fläkt för ventilation och lås. Om man tar ut en depositionsavgift för nyckeln och en årlig hyra (1000 - 1500,-) för kajakplats skulle det snabbt gå runt. Problemet är att hitta en plats att ställa containern, bygglov krävs.

De kajakklubbar som finns har nog restriktioner när det gäller utbyggnad av sina kajakhus.T.ex. ligger Friluftsfrämjandets kanothus inom Årike Fyris, dessutom i ett område med grundvattenskydd där man vill minska fordonstrafiken ner till kanothuset.

Det behövs någon eldsjäl som har ork att driva frågan mot kommunen och försöka hitta en plats

/LK

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips