Det var det här jag tänkte på, och han skulle korsa öppna havet.
Råkar man paddla naken så är det ju även möjligt att relativt snabbt ta på sig våtdräkten då man redan är i plurret... och sedan fundera vart kajaken tog vägen...
Det var det här jag tänkte på, och han skulle korsa öppna havet.
Helt fel. Det är uträknat av en mycket avancerad dator och svaret är 42."men ett svar på livet, universum och allting finns inte"
Nej det blev inte heller rätt.Luft i sig isolerar så värmen leds inte bort från kroppen eftersom svettet inte når torrdräktens utsida där den skulle avdunsta. Svettet dränker isoleringen on den förlorar stora delar av sin isoleringsförmåga, men eftersom ytan på torrdräkten är fortfarande torr sker ingen effektiv avdunstning eller effektiv svalkning.
Helt fel. Det är uträknat av en mycket avancerad dator och svaret är 42.![]()
En torrdräkt med ANDAS-förmåga transporterar en viss mängd fukt, i ångform, ut från dräkten.
Jag undrar också lite om möjligheten att ta på sig en våtdräkt när man ligger i nollgradigt vatten. Kommer inte ens att försöka...
En fördel med att ha paddeln knuten i kajaken och kajaken knuten till sig själv är ju när det går lite sjö och man ska göra ett strandhugg vid ex. en stenstrand, då släpper man paddeln och lämnar kajaken, vadar-simmar sista biten och kan ta emot kajaken och få den och paddeln iland utan att riskera kraschlandning.
Det är därför man använder panikhake (om du nu vet vad det är).Råkar du välta i ordentlig surf kan det sluta illa om du är bunden till kajaken och inte kommer loss i tid
Råkar du välta i ordentlig surf kan det sluta illa om du är bunden till kajaken och inte kommer loss i tid (det är inte roligt att få en fullastad kajak i tänderna), men att ha paddeln knuten till kajaken har dubbelnytta förutsatt att man inte använder gummicord.
Varför inte gummicord? Jag har haft det i snart femton år och är helnöjd.
M.
Det är därför man använder panikhake (om du nu vet vad det är).
Angående svetten så har jag aldrig behövt vrida ur understället som du troligen skulle anse som alldeles för tjockt. Det är fuktigt på utsidan mot dräkten, dräkten är fuktig men kroppen är torr. Efter en kvarts kafferast i hällande regn hade iallafall all fukt ventilerats ut med den dräkt jag har.
Flytväst använder jag inte heller, dräktmaterialet är näst intill punkteringssäkert och dräkten är tillverkad av samma firma som tillverkar dräkter åt sjöräddning, räddningstjänst, kustbevakning och försvaret i många länder och kan dom lita på sina dräkter så kan jag lita på min.
Dräktmaterialet är tåligt då det gäller punktering, men bombsäkert är det inte. Normalt slitage kan också överraska under färden och latex (i viss mån även neopren) kan ge sig plötsligt. .
Där har du fel, det är inte alltid som extra flythjälpmedel används och av vissa av försvarets grenar används fluthjälpmedel inte alls.Sjöräddningen, räddningstjänsten, kustbevakningen, försvaret, polisen mm. som använder torrdräkter kompletterar dem med flytväst (ofta med hel- eller halvautomatiska CO2 uppblåsbara).
Herregud, kan man inte snurra sig ur en sån situation med den pyttelilla mängd luft som finns löst i dräkten kommer man att drunkna om man så fyllt hela dräkten med flytskum.Jag kompromissar inte med flytvästen ävenom jag vet att en hel torris oundvikligen ger en del flytkraft (som söker sig till fötterna efter en misslyckad roll
Då har man gammalt skit som är antingen misskött eller out of date. Torrdräktens aktiva livstid bedöms vara 10 år, sen kasseras den.
Där har du fel, det är inte alltid som extra flythjälpmedel används och av vissa av försvarets grenar används fluthjälpmedel inte alls.
Herregud, kan man inte snurra sig ur en sån situation med den pyttelilla mängd luft som finns löst i dräkten
Hade allt varit så hopplöst och farligt som du beskriver det hade varken våtdräkter, tordräkter, kajaker, båtar, bilar, cyklar, whatewer lämnat ritbordet.