Kajakförsäkring

Även jag har fått det beskedet från Trygg-Hansa, så min tidigare separata kajakförsäkring har bakats in i hemförsäkringen.

Även jag har min "Haffsårkestern" förvarad fastlåst på en båtklubb.
 
Jag antar att det är klass 3-lås som gäller. Rätt fånigt egentligen. av två skäl:

Större båtar är stöldförsäkrade även om de bara är fastknutna vid bryggan.

Det är nästan omöjligt att ordna med en låsanordning utöver själva hänglåset (stävögla eller liknande) som ens kommer upp i nån slags klass 1 eller 2-motsvarighet.

Själv har jag tänkt mig att det vore rätt vettig att ta två teleskoperande stålrör som man kan skjuta ihop och då få ner i sittbrunnen (eller i ett lastutrymme). När man sedan drar isär dem en bit så går de inte få ur öppningen och man sätter låset genom borrade hål i rören så att de inte går att skjuta ihop igen. I låset sätter man dessutom en kätting.

Skulle ju kunna funka, men röret kommer i så fall att vara svagare än ett klass 3...
Känns dock som att en sån låsning skulle var relativt stöldförsvårande, och den som klarar att kapa detta har antagligen resurser att även klara ett klass 3-lås.
 
Jag har en lösning med en stång i härdat stål som jag trär igenom "stabilisatorröret" på min kajak (Seagull offshore). På det sättet så blir i alla fall inte själva kajaken den svagaste punkten i systemet, utan förmodligen vajern - som i och för sig är godkänd - mellan stången och kajakställningen.

Vad jag förstod på Trygg Hansa så är det viktigaste något som gör att tjuven måste "bryta" något, dvs inte bara ta kajaken och gå iväg med den. Ingen nämnde explicit någon stöldskyddsklass.
 
Jag vet inte om det är någon ide att ha en försäkring på en kanot egetligen.
Värdeminskningen är ju ruskig och sedan tillkommer självrisk.

För några år sedan fick jag min utombordsmotor stulen.
Den värderade jag till inköpspriset 12000 kr
Den var 5 år gammal.

Värdeminskningen var 10%/år det första 5 åren och sedan 5%/år.
Självrisken var 2000 kr.
MEN det allra bästa var att Svenska sjö ansåg trots prislistor att motor bara var värd 10000 kr!
så jag skulle få 5000 kr - avdragen självrisk.
Så till slut fick jag alltså 3000 kr i handen för en 5 år gammal motor som hade kostat 12000 kr att köpa.
 
kanotisten; sa:
....Så till slut fick jag alltså 3000 kr i handen för en 5 år gammal motor som hade kostat 12000 kr att köpa.

Vad hade du räknat med? Få 12 000kr och kunna köpa en ny? Självklart betalar de vad den var värd när den gick sönder eller blev stulen. Med de pengarna du får innan självrisken är dragen ska du kunna köpa en ny likvärdig sak. I detta fall en ca 5 år gammal begagnad motor i ungefär samma skick.
 
Reperationskostnad?

Någon som vet hur försäkringsbolagen hanterar reperationer vid kajakskador?
Jag arbetade tidigare som bilplåtslagare och träffade ofta skadereglerarna. Där körde alla bolagen med ca 70% av värdet. Om reperationen kostade mer än 70% av vad bilen var värd sekunderna innan olyckan skrotades bilen och ägaren fick pengar, kostade reperationen mindre än 70% fick vi fixa till bilen.

Givetvis kompletterat med sunt förnuft, var det en ovanlig modell i bra skick kunde ribban höjas och var det en vanlig bil i sämre skick än snittet för motsvarande modell kunde de skrota tidigare.
(tex om det importerades 20 000st till Sverige varav 200 var 5-dörrars. I dag rullar fortfarande 8000 varav 20st är 5-dörras. En fräch 5-dörrars repareras lättare än en rostig 2-dörrars.)

Men är det som sagt någon som vet vad som gäller för kajaker? En gammal klubbkompis som fick sin Seagull helt kapad bakom sittbrunnen fick den lagad, måste ha kostat en bra slant.
 
När jag talade med Salusansvar på telefon uppfattade jag värderingsprincipen som relativt generös. Exv en P65 XP i nyskick ersätts med dagsaktuellt nypris mer eller mindre oavsett ålder. Detta är ju relativt korrekt. Om jag blir av med den kajaken upplever jag ju inte att jag har gjort nån vinst bara för att kajaken är nyare - om den nu var i mycket gott skick.

Min privatimporterade Condor ersätts med antingen en liknande ny Nelo e.d. om detta är vad som finns att välja på i Sverige. Eller så står de för frakt för en ny Condor från Ungern (+kajaken förstås).

Detta var förklaringen som gavs till att man ersätter med marknadsvärdet. Känns ju som om det skulle vara rätt bra att ha skriftligt på detta...
 
PK Neelix; sa:
kanotisten; sa:
....Så till slut fick jag alltså 3000 kr i handen för en 5 år gammal motor som hade kostat 12000 kr att köpa.

Vad hade du räknat med? Få 12 000kr och kunna köpa en ny? Självklart betalar de vad den var värd när den gick sönder eller blev stulen. Med de pengarna du får innan självrisken är dragen ska du kunna köpa en ny likvärdig sak. I detta fall en ca 5 år gammal begagnad motor i ungefär samma skick.

I detta fallet kostade en likadan motor 8000:-
 
Även om man skjuter till det man gav i självrisk brukar man få byta ner sig om man inte vill lägga till ytterligare lite pengar. Men i det här fallet verkar det nog ändå lite snålt. Jag har ingen koll på begagnatmarknaden på båtmotorer och kan inte priserna där.
 
Kajaklås

Mezzner; sa:
Jag antar att det är klass 3-lås som gäller. Rätt fånigt egentligen. av två skäl:

Större båtar är stöldförsäkrade även om de bara är fastknutna vid bryggan.

Det är nästan omöjligt att ordna med en låsanordning utöver själva hänglåset (stävögla eller liknande) som ens kommer upp i nån slags klass 1 eller 2-motsvarighet.

Själv har jag tänkt mig att det vore rätt vettig att ta två teleskoperande stålrör som man kan skjuta ihop och då få ner i sittbrunnen (eller i ett lastutrymme). När man sedan drar isär dem en bit så går de inte få ur öppningen och man sätter låset genom borrade hål i rören så att de inte går att skjuta ihop igen. I låset sätter man dessutom en kätting.

Skulle ju kunna funka, men röret kommer i så fall att vara svagare än ett klass 3...
Känns dock som att en sån låsning skulle var relativt stöldförsvårande, och den som klarar att kapa detta har antagligen resurser att även klara ett klass 3-lås.
Jag har trätt en kedja (Gunnebo LK7-2) runt sitsen och satt ett hänglås (klass 2) där. Den andra änden av kedjan går runt ställnigen där kajaken ligger. Förutsätter givetvis att sitsen är hopplastad med resten av kajaken och inte fastskruvad för att det ska vara någon vits.

En som annan lösning som jag sett är att ha en ”rattkrycka” i en av öppningarna till packutrymmen. Det ska vara en riktig ”rattkrycka” kolla på http://www.stoldskydd.se och klicka vidare för att hitta de produkter som är godkända. Men ingen ”Biltema krycka” är godkänd.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nisse. Kajakförsäkring? Paddling allmänt 2
paddel Björn Vad täcker en kajakförsäkring? Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.