Kajak på garagetak ?

Precis.....

....då kan man som jag gjorde en julhelg för några år sedan - åkte grillor på en insjö på förmiddagen och tog en paddeltur i innerskärgården på eftermiddagen.
Gör det enkelt för dig. Se till att den ligger upp och ned, väl förankrad en bit ovan mark (och ovanför ev. snötäcke, under en pressening öppen nedåt. Om du har roderstyrning och sits av trä kan du slippa missfärgning av dessa om du tar in dem.
T

Bäst om du inte kan förvara innomhus borde väl vara att komma åt ett så skyddat utrymme som möjligt, Köp eller snickra en kayaklåda vet jag!

En låda i unjefärliga dimensioner, kanske lite tiltagna om du ska ha nått större senar om några år, som hu helt sonika lägger upper på farsans tak (eller sätter på husväggen om du får). den kan målas för att smälta in i samanhanget och skulle behöva ett tak av tjärpap eller plåt eller liknande.

Du skulle ha en luftig innomhusförvaring som dock inte tar av farsans garageutrymme, du har möjlighet att låsa fast/in din kayak vilket blir lättare för dig att bråka med försäkringsbolagen om du skulle behöva vid stöld och du kan lätt och smidigt ta fram din kayak alla tider på året.

Komm ihåg att var du än sätter den så ska den upp från underlaget, gärna någon dm från backen, och iaf några centimeter från hustak (mellanlägg här bör ju ligga jämsmed avrinningen). Om du väntar dig mycket snö under vintern (ligger mer än någon månad dvs) så kan det vara en tanke att få upp den ovanför snön, då är det bara upp till dig själv hur myckt du vill gissa på att det kommer i förhand.

Självallet bör den vara stadigt förankrad, detta kan lösas genom att du ser till att det i botten på lådan finns plats för någonting tungt brevid tillbehören.

Såga luftningshål i botten och häfta fast hönsnät så du slipper fåglar och andra djur.

Lite mer ambitiöst men det är o andra sidan underbart att ha, specielt om du får den stulen som sagt var, en uppbruten dörr eller klipt hänglås tystar de flesta försäkringsbolag. För att inte nämna att de flesta inte fattar att det ligger en kayak för några tusen i lådan du har på gårn så den är "kamoflerad".

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du har ingen möjlighet att hänga lådan under något takutsprång? Lite beroende på kajakens form också förstås, men med transportkapell på, hängandes på sidan, gärna påklädd med fodral eller pressenning. I bästa fall är allt som behövs ett par spännremmar.

Har själv hängt upp två lådor i innertaket på vår inglasade altan. Skyddade från väder inklusive solen och relativt lätta att ta ner. Det enda ytterligare jag önskar är lämpliga paddelvatten vid tomtgränsen.

När jag bodde kvar hemma hade jag kajaken låg utomhus året om, inga luckor eller kapell på, utan öppet och ventilerat. Lägg några minst en decimeter höga bockar under.
Vaxa den gärna på hösten och vinterpaddling är underbart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips